Málaga scoort laag op aantal kilometer fietspad per inwoner, ondanks uitgebreid netwerk

door Elize van LoonElize van Loon
Fietspad

Málaga staat bekend als een stad die de afgelopen jaren flink heeft geïnvesteerd in fietspaden. De stad heeft inmiddels meer dan 180 kilometer aan fietspaden. Toch blijkt uit een rapport van PONS Mobility dat Málaga, vergeleken met andere grote steden in Spanje, het laagste aantal fietspaden per inwoner heeft. Voor een stad die inzet op duurzaamheid en toerisme, is dat een belangrijk aandachtspunt. De komende jaren zal moeten blijken of Málaga deze achterstand kan inhalen.

De gemeente Málaga heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om het netwerk van fietspaden uit te breiden. Vooral langs de kust en in het centrum zijn nieuwe routes aangelegd. Het doel is om fietsen aantrekkelijker te maken voor zowel inwoners als toeristen. Met ruim 180 kilometer aan paden lijkt dat succesvol.

Weinig kilometer fietspad per inwoner

Maar als je kijkt naar het aantal inwoners van Málaga – meer dan een half miljoen – valt het beeld anders uit. Per inwoner is er minder fietspad beschikbaar dan in vergelijkbare steden. In de ranglijst van twintig grootste steden van Spanje staat Málaga daardoor onderaan. Dat betekent dat Málaga veel kilometers fietspad heeft, maar onvoldoende in verhouding tot het aantal inwoners.

Vergelijking met andere steden

Steden zoals Vitoria, Sevilla en Valencia scoren veel beter. Daar is de verhouding fietspad per inwoner hoger en is fietsen daardoor een realistischer alternatief voor de auto of het openbaar vervoer. Málaga loopt dus achter, ondanks de groei van het netwerk.

Gevolgen voor dagelijks gebruik

Het lage aantal fietspaden per inwoner maakt het moeilijker om de fiets te gebruiken voor dagelijkse verplaatsingen. Veel inwoners kiezen nog steeds voor de auto of bus. Dat zorgt voor druk verkeer en meer luchtvervuiling. Fietsen zou jeen duurzame oplossing kunnen zijn. Maar dan moet het netwerk beter aansluiten op woonwijken, scholen en werkgebieden.

Toeristen op de fiets

Voor toeristen is de situatie anders. Zij gebruiken de bestaande fietspaden vooral langs de kust en in het centrum. Voor een ontspannen rit of een bezoek aan bezienswaardigheden zijn de routes prima geschikt. Het toerisme profiteert dus wel van de investeringen.

Plannen voor de toekomst

De gemeente Málaga erkent dat er nog veel werk  te doen is. Er zijn plannen om het netwerk verder uit te breiden en de paden beter te verbinden. Het doel is dat fietsen voor iedereen toegankelijk is. Alleen dan kan Málaga echt concurreren met andere Spaanse steden,  meldt de nieuwssite DiarioSur.