Vanaf de zomer van 2026 mag er op Mallorca nog maar één auto per woning geregistreerd staan. De maatregel is onderdeel van een nieuwe wet die het toeristisch verkeer op het eiland wil terugdringen. De discussie is fel, maar het eilandbestuur vindt dat het moment om in te grijpen nu echt is aangebroken.
De verkeersdruk op Mallorca neemt al jaren toe. In 2023 arriveerden er via de havens meer dan 400.000 voertuigen. Dat is een stijging van ruim 100 procent ten opzichte van zes jaar eerder. Volgens het eilandbestuur zijn er inmiddels tussen de 90.000 en 120.000 auto’s te veel op de wegen.
Niet alleen in de hoofdstad Palma, maar ook op andere delen van het eiland leidt dit tot lange files, onveilige situaties en overbelasting van de infrastructuur. Het plan om slechts één auto per woning toe te staan moet daar verandering in brengen.
Alleen voor niet-ingezetenen
De nieuwe wet is vooral gericht op mensen die een tweede woning op Mallorca bezitten maar er niet permanent wonen. Zij mogen straks slechts één voertuig per woning op het eiland registreren. Auto’s die geen belasting betalen in de Balearen zullen daarnaast extra heffingen krijgen, en er worden quota ingesteld voor huurauto’s.
Het Consell de Mallorca, dat het wetsvoorstel opstelde, wil ook dat voertuigen bij aankomst op het eiland geregistreerd worden. Overtreders riskeren boetes tot 30.000 euro.
Harde kritiek van autoverhuurders
De brancheorganisatie voor autoverhuurders, FENEVAL, spreekt van een discriminerende maatregel. Volgens voorzitter Juan Luis Barahona zijn de gevolgen economisch onverantwoord en raakt het besluit direct aan de bewegingsvrijheid van mensen. Hij wijst erop dat de huurvloot veel duurzamer is dan de gemiddelde particuliere auto op het eiland.
Ook de Nationale Commissie voor de Mededinging (CNMC) kijkt kritisch naar de plannen. Eerder kondigde de organisatie al acties aan tegen vergelijkbare maatregelen op Ibiza.
Breed debat in aantocht
Hoewel het voorstel steun kreeg van onder meer PSIB, MÉS per Mallorca en zelfs Vox, wordt verwacht dat het debat hierover nog zal aanzwellen. Veel bewoners en ondernemers maken zich zorgen over de impact op het toerisme, de belangrijkste inkomstenbron van het eiland.
Tegelijkertijd klinkt steeds vaker de roep om duurzaamheid en leefbaarheid. Duizenden inwoners gingen deze maand al de straat op om te protesteren tegen de massale instroom van toeristen en de druk die dat op het eiland legt.
De wet moet in de loop van het komende jaar worden goedgekeurd en zou vanaf zomer 2026 van kracht worden.
Juridisch niet onomstreden
Juridisch gezien is de maatregel mogelijk, maar niet zonder risico. Europese en Spaanse wetgeving staan geen discriminatie toe op basis van verblijf of herkomst. Alleen als het doel, zoals het terugdringen van verkeersdruk, zwaarwegend en goed onderbouwd is, en er geen minder ingrijpende alternatieven zijn, kan zo’n maatregel standhouden. Gebeurt dat niet, dan bestaat het risico dat de wet wordt vernietigd of dat schadevergoedingen volgen voor benadeelde partijen.
DGT onderzoekt carpoolstroken als voorbeeld voor regio’s
De DGT (Spaanse verkeersdienst) onderzoekt in dit verband momenteel manieren om het autodelen te bevorderen. Daarbij wordt onder andere gekeken naar het invoeren van speciale rijstroken voor voertuigen met meerdere inzittenden, zogenaamde ‘VAO-stroken’ (Vehículos de Alta Ocupación – voertuigen met hoge bezetting). Deze rijstroken, die al bestaan in onder meer Frankrijk, zouden in Spanje alleen toegankelijk zijn voor auto’s met minimaal twee inzittenden. Zo hoopt men het aantal voertuigen tijdens piekuren te verminderen en milieubelasting terug te dringen. Als dit systeem succesvol blijkt, kan het als voorbeeld dienen voor andere regio’s, zoals Catalonië of de regio Valencia, om vergelijkbare beperkingen op het aantal voertuigen per huishouden in te voeren.
Ibiza en Menorca willen toegang van voertuigen deze zomer beperken