Marokkaanse koning zet Spaanse enclaves steeds meer buiten spel

door Else BeekmanElse Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
Marokkaanse koning zet Spaanse enclaves steeds meer buiten spel

Mohammed’s strategie om mega-infrastructuren te ontwikkelen in het gebied grenzend aan de Straat van Gibraltar en de Middellandse Zee werpt zijn vruchten af. Daarbij komt dat de pandemie een goed excuus vormt om de toegang tot de steden Ceuta en Melilla verder af te sluiten en de poorten van de omliggende gebieden te openen. Op deze manier kan Marokko invoer- en uitvoerrechten claimen, die het voorheen mis liep.

Een prestigieus project in het vizier.

De internationale luchthaven Monte Arruit in de regio Nador op 30 km van Melilla wordt met de recente uitbreidingen naar verwachting de tweede belangrijkste luchthaven van Marokko. Volgens plan gaat in 2025 een tram in Japanse stijl door de lucht circuleren van Monte Arruit, via de stad Nador en de haven Beni Ensar, rechtstreeks naar het centrum van Melilla. Met deze directe verbinding tussen de luchthaven en de luxe toeristenresorts van Nador, maar ook tussen de verschillende in aanbouw zijnde industrieterreinen in de omringende regio, zal de luchthaven van Mellila in de schaduw komen te staan.

No-fly zone?

Tot dusver was er voor Spanje geen reden tot bezorgdheid, maar gezien de planning van diverse militaire projecten in en rond de luchthaven Monte Arruit, zou het best kunnen dat Marokko in de toekomst aanspraak maakt op een no-fly zone. Dat zou betekenen dat vanwege een buitengewone situatie, van overheidswege wordt besloten om het vliegverkeer naar de luchthaven van Melilla te beperken.

Majestueuze hotelvoorzieningen

Marchica Med Agency is verantwoordelijk is voor de ontwikkeling in de regio Tetouán. Behalve de tramroute, staan op de website van dit bedrijf plannen voor majestueuze hotelvoorzieningen met 32.000 bedden, vernieuwingen en uitbreidingen van het wegennet en de ontwikkeling van alternatieve vervoersmiddelen, zoals watervliegtuigen en een kabelbaan.

Industrieterrein in de Marokkaanse stad Nador

Het gebied rond de haven van Nador moet vervolgens het energie-imperium van het land worden. Daarvoor is Greater Nador in ontwikkeling, een industrieel havenplatform met een groot logistiek en commercieel centrum en een vrije handelszone. De huidige haven van Beni Ensar krijgt de functie van droogdok voor vissersboten en aanlegplaats voor trans-Atlantische cruises, die samen met de luxe resorts in de diverse steden rond het Marchica-meer een competitief toeristisch potentieel verkrijgen. Ceuta en Melilla zullen hierbij vergeleken opgaan in de mist.

De nieuwe zijderoute

Voor de noordwestelijke regio van Marokko in de buurt van andere Spaanse autonome stad Ceuta, staan ook imposante infrastructuren gepland die de commerciële en handelsactiviteiten centraliseren rondom de haven van Tanger Med. Deze megahaven verbindt Marokko met 186 havens in 77 landen. De aanhangende industrie, logistiek en diensten, voorzien in meer dan 75.000 directe banen en berokkenen behoorlijke schade aan de economie van Ceuta.

Tussen andere diverse projecten die nog op stapel staan springt ‘City of Mohamed VI Tangier Tech’ het meest in het oog: “…een industriële, moderne, futuristische en ecologische stad verbonden met nieuwe technologieën en het symbool van een Afrika dat openstaat voor de hele wereld”, zo definieerde de Marokkaanse vorst. Het project zal 100.000 banen creëren waar vooral de inwoners van de regio Tanger profijt van zullen hebben.

Daarnaast zal het economische platform zich voornamelijk gaan richten op de Afrikaanse landen.  Op deze manier voegt Mohammed wederom de daden bij het woord om de zuid-zuid samenwerking te versterken en Europa meer en meer buiten spel te zetten.