Spanje telt meer auto’s dan bestuurders

door Else BeekmanElse Beekman
Verkeer in Spanje: land telt meer auto's dan bestuurders

Elke zomer staat het verkeer in Spanje volop in de schijnwerpers. Miljoenen mensen verplaatsen zich voor hun vakanties, maar ondertussen blijkt uit cijfers dat er meer auto’s zijn dan bestuurders in het land.

Volgens de Spaanse verkeersdienst DGT telt Spanje momenteel 28,1 miljoen mensen met een rijbewijs. Het totale wagenpark omvat inmiddels bijnaw 38 miljoen voertuigen. Dat betekent dat er dus meer auto’s en andere vervoermiddelen zijn dan mensen die ze mogen besturen. Het merendeel deel van deze voertuigen bestaat uit personenauto’s (67%), gevolgd door motoren (11%), bestelwagens (7%) en vrachtwagens (6,5%). Lichte bromfietsen vormen 4,3% van het totaal.

Ruim 15 miljoen oude auto’s slecht voor verkeersveiligheid op Spaanse wegen

Elektrisch rijden nog in de marge

Ondanks de wereldwijde focus op duurzaamheid, blijkt uit de cijfers dat de energietransitie in het verkeer in Spanje nog traag verloopt. Maar liefst 97% van de voertuigen rijdt op benzine (48,5%) of diesel (48,4%). Van alle voertuigen is slechts 0,95% elektrisch of hybride. Dat wijst op een voorlopig beperkte overstap van bestuurders naar schonere mobiliteit.

Verkeersveiligheid in het geding

In 2024 vonden er in Spanje 1.040 verkeersongevallen plaats waarbij doden vielen. Daarbij kwamen 1.154 mensen om het leven. Daarnaast belandden 4.634 mensen met ernstig letsel in het ziekenhuis. Vooral in de provincie Málaga is het risico groot, met 50 ernstige ongevallen per 10.000 inwoners. Andere risicogebieden zijn Murcia, Girona en Barcelona. In tegenstelling daarmee noteren provincies zoals Cuenca, Teruel en Castellón nauwelijks zware ongevallen.

De meeste boetes voor door rood rijden

Opvallend is ook het patroon in verkeersboetes. In één jaar tijd werden 460.000 sancties uitgedeeld waarbij punten van het rijbewijs werden afgetrokken. De meeste boetes kwamen voor in Palencia, Burgos, Madrid en Lleida.

De belangrijkste redenen:

  • Door rood rijden: 170.000 boetes
  • Te hard rijden: 110.000
  • Rijden onder invloed van alcohol: 46.000
  • Geen helm of gordel dragen: 28.000
  • Drugsgebruik: 9.000

Het door rood rijden leidt dus tot veel meer boetes dan snelheidsovertredingen.

Hoe emoties bij bestuurders rijgedrag beïnvloeden

Psychologe Elena Saiz vertelt aan CadenaSER dat de gemoedstoestand van bestuurders een grote rol speelt in hoe zij zich in het verkeer gedragen. “Stress, vermoeidheid of frustratie verminderen onze reactiesnelheid”, legt ze uit. Wie ontspannen is, kan verkeerssituaties beter inschatten en anticipeert rustiger. Saiz adviseert vakantiegangers om hun reis ruim in te plannen en zonder tijdsdruk te vertrekken. Verder kunnen zij zich het beste mentaal voorbereiden op files en vertragingen. “Dat helpt om ongelukken te voorkomen.”

Nieuw verkeersbord in Spanje: wie mag hier nog rijden?