Nieuwe regels voor alcoholgebruik bestuurders en gebruik e-step

door Elize van LoonElize van Loon
Spanish beers

De Spaanse verkeersdienst DGT bereidt een nieuwe verordening voor die het maximale alcoholpromillage voor bestuurders zal verlagen en nieuwe regels zal vaststellen voor het gebruik van elektrische steps.

De Spaanse minister van Binnenlandse Zaken, Fernando Grande-Marlaska, wees erop dat alcohol de tweede oorzaak is van dodelijke ongevallen in Spanje. Verantwoordelijk voor 29% van de dodelijke slachtoffers.

Deze nieuwe verordening, die zich nog in de fase van openbare hoorzittingen bevindt voordat ze naar de Raad van Ministers gaat, voorziet in een verlaging van de alcohollimiet voor beginnende en professionele bestuurders naar 0,20 gram per liter bloedalcohol (vergeleken met de huidige 0,30) en naar 0,10 milligram per liter uitgeademde lucht (vergeleken met de huidige 0,15).

Bewustmakingscampagne en nieuwe maatregelen

Tijdens de presentatie van de nieuwe bewustmakingscampagne getiteld “A la carretera no le importa cuánto has bebido. Sólo cero tiene cero consecuencias” benadrukte de minister de verantwoordelijkheid van bestuurders op de weg om verkeersongevallen te voorkomen. Hij gaf ook aan dat deze campagne zich richt op de gevolgen van alcohol- en drugsgebruik achter het stuur.

Alcohol- en drugscontroles

Grande-Marlaska hekelde ook de gewoonte van sommige bestuurders om te waarschuwen voor de locatie van alcohol- en drugscontroles via sociale media en sms. Hij beschreef dit als “niet ondersteunend en onbeschaafd”. Volgens hem stelt het dronken bestuurders in staat om controles te omzeilen en mogelijk ernstige ongevallen te veroorzaken.

In feite kondigde hij aan dat hij manieren bestudeert om de wet aan te scherpen om degenen die waarschuwen voor de locatie van alcohol- en drugscontroles via sociale netwerken krachtiger te straffen, een praktijk die schadelijk wordt geacht voor het verkeersveiligheidsbeleid. De directeur-generaal van Verkeer, Pere Navarro, herinnerde eraan dat de oude praktijk van het waarschuwen voor de aanwezigheid van de politie met de lichten van de auto verboden is en een ernstig misdrijf vormt.

Nieuwe regels voor e-steps

Ook zal de DGT, om de veiligheid van gebruikers van elektrische steps te vergroten, een minimumleeftijd van 16 jaar instellen en het gebruik van een helm verplicht stellen. Professionele gebruikers zullen ook een reflecterend vest moeten dragen. Deze maatregelen maken deel uit van het Algemeen Verkeersreglement, dat de hoorzitting- en informatiefase ingaat voordat het aan de Raad van Ministers wordt voorgelegd.

Regelgeving voor motorrijders en fietsers

In het voorstel staan ook nieuwe regels voor motorrijders en fietsers. De  verordening staat motorrijders toe om bij files op de vluchtstrook te rijden. Het dragen van handschoenen en dicht schoeisel wordt verplicht gesteld. Ook moeten bestuurders die fietsers inhalen hun snelheid met ten minste 20 km/u verminderen ten opzichte van de vastgestelde limiet. Fietsers moeten bij slecht zicht lichtgevende of reflecterende elementen dragen. Voor bussen geldt bovendien een maximumsnelheid van 80 km/u wanneer ze staande passagiers vervoeren of passagiers die geen veiligheidsgordel dragen.

Lees ook: DGT gaat strenger controleren op deze gevaarlijke rijgewoontes