Een supermarkt die Mercanona heet… en zowel de naam, het logo als de producten lijken op die van de Valenciaanse keten Mercadona, een van de grootste en meest populaire supermarktketens van Spanje. Is het toeval?
Er is geen twijfel over mogelijk: Mercadona is uitgegroeid tot een bekendste supermarkten van Spanje. De populariteit is zo groot dat de Spaanse supermarktketen ook de grens over gaat. Er zijn al vestigingen in Portugal. Nu lijkt de supermarkt zelfs een oceaan overgestoken te zijn. Je hoeft alleen maar naar Zuid-Amerika te reizen om dit vreemde geval te ontdekken.
Mercadona heeft duidelijk als inspiratie gediend voor de Venezolaanse keten Mercanona. Met deze naam, die bijna identiek is aan die van de Spaanse keten (op één letter na), en een logo en uiterlijk die dezelfde zijn, lijkt het toch een ware kopie van de Valenciaanse supermarktketen.
Bekijk de YouTube-video en trek je conclusie…

In een YouTube-video bezoekt een Spanjaard deze vestiging en praat hij met de werknemers om meer te weten te komen over de opmerkelijke oorsprong van het etablissement, dat voor elke Spanjaard perfect herkenbaar is. De video toont deze gelijkenis, althans van buiten. De binnenkant van de winkel is klein, maar het biedt wel een verscheidenheid aan typische lokale voedingsmiddelen, dranken, cosmetica, bevat een kleine apotheek en zelfs een stand waar klanten foto’s kunnen maken.
Uitleg van een van de supermarktmanagers
Een van de managers legt uit dat het niet om een kopie van Mercadona gaat en beweert zelfs de Spaanse supermarkt niet te kennen. Volgens haar is Mercanona (ontstaan na de COVID-pandemie) geïnspireerd door de geest van de “populaire markt, zoals die uit de tijd van oma (nona), waar mensen in pyjama naartoe komen”.
De medewerker houdt vol dat dit winkelmodel niets te maken heeft met dat van Mercadona: “De Mercanona is heel anders”, benadrukt ze. Toch zijn de gelijkenissen op zijn minst opmerkelijk te noemen.