De Spaanse detailhandel is nog steeds verwikkeld in een prijzenoorlog. Supermarkten beseffen maar al te goed dat prijs de belangrijkste factor is in de beslissing van gezinnen om hun boodschappenkarretje te vullen. De consument kan er zijn voordeel meedoen.
Al maanden zijn supermarktketens bezig met aanbiedingen. Alles om marktaandeel te verdedigen. De meest recente stap is die van Carrefour. Het Franse bedrijf kondigde maandag aan dat het 1.000 producten permanent in prijs verlaagt.
Eerder dit jaar begon het bedrijf kortingen op 500 voedingsmiddelen, vloeistoffen, drogisterij-, parfumerie- en babyproducten van eigen merk. Nu, in een tweede verlaging, voegt het nieuwe aanbiedingen toe. Zoals verse producten en A-merken. Klanten zullen kunnen genieten van kortingen van meer dan 20%, aldus het bedrijf.
Carrefour Spanje, het tweede bedrijf in de sector met een marktaandeel van 9,9%, zet nu een grote stap. De aankondiging komt nadat de leider, Mercadona meldde dat het de afgelopen maanden de prijs van 1.000 van zijn producten heeft verlaagd. Het zal deze lijn doortrekken, zoals de voorzitter, Juan Roig, aankondigde tijdens de presentatie van de resultaten voor 2023.
Deze producten worden goedkoper
Onder de verse producten die Carrefour gaat verlagen zijn brood, eieren, groenten, vis en vlees. Ook olie staat op de lijst, een product dat nu erg gevoelig ligt in het boodschappenmandje. Dat komt door de astronomische prijsstijging van het afgelopen jaar.
In deze tweede reeks heeft het Franse bedrijf de levensmiddelencategorieën die profiteren van de prijsverlagingen uitgebreid. Rijst, bonen, linzen, tonijn, vleeswaren, ontbijtgranen en yoghurt en andere nieuwe categorieën zijn toegevoegd. Zo wordt voldaan aan de behoeften van het hele gezin met gezonde, glutenvrije en suikervrije producten en zelfs producten voor huisdieren.
Ook prijsverlaging bij andere supermarkten
Mercadona en Carrefour zijn echter niet de enigen die de afgelopen maanden kortingen hebben gegeven op honderden producten. Dia kondigde half februari ook aan dat het 150 miljoen euro investeert in promoties voor 2024. Dat vertaalt zich in wekelijkse kortingen op meer dan 200 producten. Leden van Club Dia kunnen genieten van gepersonaliseerde aanbiedingen en promoties tot 40%. Loyaliteitsprogramma’s zijn precies een van de andere middelen die de ketens gebruiken om hun klantenbestand te behouden en uit te breiden
Daarnaast doet ook de Duitse keten Aldi mee met de prijsverlaging van een aantal producten. Aldi gaat er prat op dat het 2023 heeft afgesloten met prijzen van zijn vaste assortiment die 12% lager liggen dan het gemiddelde van de Spaanse markt. De keten beroept zich hierbij op gegevens van het adviesbureau Kantar Worldpanel.