Primeur in Madrid: eerste hotel met aanpassingen voor gasten met autisme

door Elize van LoonElize van Loon
Autisme hotel

Novotel Madrid Center is het eerste hotel in Madrid dat het certificaat ‘Autism Friendly’ heeft ontvangen. Dit certificaat, dat is ontwikkeld in samenwerking met de organisatie Autism Friendly Club, benadrukt de belangrijke stappen die Madrid zet richting inclusief toerisme. Het hotel biedt gasten met autisme en hun families een veilige, comfortabele en aangepaste verblijfservaring.

Met dit initiatief zet het hotel een belangrijke stap en dient als voorbeeld voor andere horecagelegenheden in Madrid en Spanje. Het laat zien hoe toegankelijkheid kan bijdragen aan integratie van een groep die wereldwijd ongeveer 1 op de 100 kinderen betreft, volgens gegevens van de Wereldgezondheidsorganisatie.

Doorgevoerde aanpassingen in het hotel

Het hotel heeft verschillende aanpassingen doorgevoerd om gasten met autisme te helpen. Zo zijn er visuele hulpmiddelen geplaatst, zoals pictogrammen, om de gemeenschappelijke ruimtes overzichtelijker te maken. Er is ook een speciale rustige ruimte gecreëerd waar gasten zich kunnen terugtrekken bij zintuiglijke overbelasting. Daarnaast zijn de openingstijden en services van het restaurant en schoonmaak afgestemd op de behoeften van de gasten.

Het personeel is speciaal getraind om empathisch en begripvol om te gaan met gasten met autisme. Ook heeft het hotel protocollen opgesteld om effectief te kunnen reageren op crisissituaties.

Stap voorwaarts naar toegankelijkheid en inclusie

In Spanje leven meer dan 450.000 mensen met autisme, volgens cijfers van Confederación Autismo España. Toch is slechts 1% van de openbare ruimtes in het land aangepast voor deze groep. Novotel Madrid Center zet hiermee een belangrijke stap vooruit in de richting van inclusie en toegankelijkheid.

Een inspirerend voorbeeld

Dit initiatief kan andere hotels in Madrid en Spanje inspireren om hun faciliteiten aan te passen. Het aangepaste hotel draagt bij aan een toegankelijkere toeristische sector en laat zien hoe hotels de ervaring van alle gasten kunnen verbeteren, ongeacht hun behoeften. En het versterkt de reputatie van Madrid als gastvrije en inclusieve stad.

Lees ook: Creatieve metro-actie in Madrid vraagt aandacht voor Spaanse wooncrisis