Radicale wijziging bij snelheidscontroles in Spanje

door Else BeekmanElse Beekman
Nepboetes DGT Spanje

De Algemene Directie Verkeer (DGT) heeft, in samenwerking met de politie en de Guardia Civil, de snelheidscontroles op wegen met een hoog ongevallenrisico geïntensiveerd. Een ministerieel besluit heeft de controlestandaarden van snelheidscamera’s herzien. Dat resulteert in wijzigingen in hun marges.

Tijdens deze controles zijn 690 vaste snelheidscamera’s, 92 trajectcontroles en meer dan 500 mobiele snelheidscamera’s geactiveerd. Daarnaast zijn 13 DGT-helikopters, 39 drones en 15 gecamoufleerde busjes ingezet. Dit alles met het doel om de ongevallen te verminderen en ongelukken veroorzaakt door te hoge snelheid te voorkomen.

Derde oorzaak van verkeersongevallen

Gezien de effectiviteit van dit plan, blijft de DGT met snelheidscontroles werken aan deze problematiek. Een te hoge snelheid vormt de derde belangrijkste oorzaak van verkeersongevallen in Spanje. In 2019 (het laatste jaar met geconsolideerde gegevens) was deze oorzaak betrokken bij 6.049 verkeersincidenten. Dat resulteerde in het verlies van 298 levens.

De snelheidscamera’s van de DGT

Snelheidscamera’s zijn elektronische apparaten ontworpen om de snelheid van bewegende voertuigen te monitoren. In Spanje zet de DGT een verscheidenheid aan snelheidscamera’s in op de wegen. Daaronder vaste, mobiele, trajectcontroles en die geïnstalleerd in helikopters. Deze apparaten gebruiken voornamelijk radartechnologieën. Of het gaat om camera’s uitgerust met kentekenherkenningssystemen om hun snelheidscontrolefunctie uit te voeren.

Nieuwe marges

In Spanje passen de vaste en mobiele snelheidscamera’s van de DGT de marge toe die is vastgesteld door de regel van 5 en 7 voor het opleggen van boetes. Dat wil zeggen, bij metingen onder de 100 km/u hebben vaste camera’s een marge van +/- 5 km/u. Mobiele camera’s in voertuigen houden een marge van +/- 7 km/u aan. Bij metingen boven de 100 km/u is de marge +/- 5% of +/- 7%.

Volgens het nieuwe ministeriële besluit hebben vaste snelheidscamera’s nu een foutmarge van 3 km/u voor metingen onder de 100 km/u, en 3% voor snelheden daarboven. Voor mobiele snelheidscamera’s is een maximale fout van 5 km/u vastgesteld voor metingen onder de 100 km/u, en 5% voor hogere snelheden.

Hoeveel snelheidscamera’s zijn er in Spanje?

Trajectcontroles werken op een vergelijkbare manier als de nieuwe camera’s. Die houden een marge aan van +/-3 km/u of +/-3% bij metingen onder de 100 km/u. Een marge van +/-3% of +/-5 km/u geldt voor snelheden boven de 100 km/u. Momenteel beschikt Spanje over 2.010 vaste snelheidscamera’s, 167 trajectcontroles en 243 mobiele en gordelcamera’s, geïnstalleerd op diverse wegen door het hele land.

Vorig jaar verhoogde de DGT het aantal snelheidscamera’s met 7% met als doel toekomstige ongelukken te voorkomen. Bovendien moeten vanaf 6 juli zowel goedgekeurde voertuigen als voertuigen die vanaf 6 juli 2024 zijn geregistreerd, een reeks veiligheidsfuncties bevatten, waaronder de Intelligent Speed Assistant (ISA).

Lees ook: Zo hoog zijn de nieuwe boetes voor snelheidsovertredingen in Spanje