Spaanse bureaucratie teistert getroffenen van DANA in Valencia

door Else BeekmanElse Beekman
spaanse bureaucratie DANA

Ruim anderhalve maand na de verwoestende DANA die grote delen van de regio Valencia trof, blijven de gevolgen voelbaar. In steden zoals Catarroja en Paiporta, waar de schade aanzienlijk was, worden inwoners geconfronteerd met eindeloze wachtrijen voor basisvoorzieningen en frustrerende processen veroorzaakt door een ingewikkelde bureaucratie.

De stroom mensen die nieuwe documenten willen aanvragen of andere administratieve zaken willen regelen, zorgt voor lange rijen bij overheidsinstellingen. Vooral bij instanties in de zwaarst getroffen plaatsen als Paiporta en Catarroja is de dagelijkse frustratie groot. Er staan mensen tussen die alles kwijt zijn. Niet alleen hun documentatie, maar ook hun baan, auto, huis en die zijn nu volledig afhankelijk van directe hulp.

Bureaucratie verergert de situatie

De administratieve molen draait op volle toeren om de duizenden gedupeerden van hulp te voorzien, maar de bureaucratie lijkt te bezwijken onder de druk. Niet alleen verschillende overheden, maar ook bedrijven zoals Mercadona en stichtingen zoals die van textielgitant Amancio Ortega hebben allerlei soorten financiële en materiële steun toegezegd. Alleen moet die steun de getroffenen wel kunnen bereiken. Ook heeft de overheid extra middelen en personeel ingezet om de bureaucratische processen te versnellen. Overal staan mobiele eenheden om mensen te woord te staan. Alleen merken veel slachtoffers daar in de praktijk nog weinig van. Het aanvragen van een nieuw identiteitsbewijs of andere noodzakelijke papieren duurt eindeloos, tot grote frustratie van de inwoners. Veel Valencianen voelen zich in de steek gelaten door de overheid en beschuldigen de administratie van een gebrek aan snelheid en empathie.

Ondernemers en klanten in de rij

Niet alleen overheidsinstanties kampen met wachtrijen; ook winkels in de getroffen gebieden hebben moeite om de vraag bij te benen. Bakkers, groentewinkels en supermarkten moeten klanten organiseren om chaos te voorkomen. “Het is overleven voor iedereen, zowel voor ons als voor de mensen die hier boodschappen komen doen,” zegt een lokale bakker in Catarroja.

Frustratie en wantrouwen groeien

Inwoners beschrijven de situatie als uitzichtloos. “We hebben alles verloren, en nu moeten we ook nog uren in de rij staan voor hulp die maar mondjesmaat komt,” klaagt een bewoner van Paiporta. De oplopende spanningen in de regio leiden tot een groeiend wantrouwen tegenover de overheid. “Ze zouden er voor ons moeten zijn, maar het lijkt alsof we aan ons lot worden overgelaten,” klinkt het. Ondanks de problemen proberen lokale autoriteiten oplossingen te vinden. Er zijn mobiele kantoren ingezet om de druk op vaste kantoren te verlichten en meer mensen sneller te helpen.

Valencia kan binnen anderhalf jaar worden herbouwd

Tijdens het forum New in Revive Valencia, dat internationale experts op het gebied van stedelijke wederopbouw en ontwikkeling samenbracht bij Universiteit van Valencia, benadrukten experts dat Valencia zich snel kan herstellen van de schade door de DANA. Wel op de belangrijke voorwaarde dat overheden, bedrijven en burgers samenwerken met een duurzame en goed geplande aanpak. Internationale voorbeelden en innovatieve oplossingen werden besproken. “De oplossing komt precies binnen de tijd die nodig is om tot afspraken te komen. Als alles werkt, kan Valencia binnen anderhalf jaar herbouwd worden”, voorspelde Andrés Rodríguez-Pose, hoogleraar aan de London School of Economics.

Burgemeester María José Catalá riep op tot eenheid en waarschuwde dat herstel prioriteit moet hebben boven politieke strijd. Technologische innovaties, zoals satellietbeelden voor landbouwbeheer, en duurzame strategieën, zoals hernieuwbare energie en veerkrachtig stedelijk ontwerp, werden als cruciaal genoemd.

Voor de getroffen Valencianen lijkt de weg naar herstel lang en hobbelig te zijn. Het leven na de DANA is allesbehalve teruggekeerd naar normaal.