Spanje staat hoog op de wensenlijst van Amerikaanse toeristen. Uit een nieuw onderzoek van MMGY Global, uitgevoerd in opdracht van Turespaña in New York, blijkt dat maar liefst 70 procent van de Amerikanen van plan is om Spanje te bezoeken in de komende drie jaar.
Vooral millennials en mensen met een hoger reisbudget tonen veel interesse. Millennials scoren met 81 procent het hoogst, gevolgd door reizigers met een ruim budget (76 procent).
Populaire bestemmingen
Madrid en Barcelona zijn de meest geliefde steden bij Amerikaanse toeristen. Ongeveer 80 procent noemt Madrid als favoriete bestemming, 79 procent Barcelona. Ook Valencia en Sevilla doen het goed, met respectievelijk 68 en 66 procent. De eilanden zijn Tenerife en Gran Canaria zijn ook heel populair. Tenerife trekt 76 procent van de geïnteresseerden, Gran Canaria 72 procent. Andere veelgenoemde plekken zijn Palma de Mallorca, Granada, Bilbao en Málaga.
Wat trekt Amerikanen aan in Spanje?
Amerikaanse toeristen zien Spanje als een bestemming met een rijke cultuur, heerlijke gastronomie en indrukwekkende natuur. De meeste reizigers noemen de cultuur en geschiedenis als belangrijkste reden om te komen. Ook de Spaanse keuken en het landschap spelen een grote rol. Spanje scoort beter dan Frankrijk, Portugal en het Verenigd Koninkrijk, en is voor de Amerikanen net zo aantrekkelijk als Italië en Griekenland.
Verschillen tussen mannen en vrouwen
Vrouwelijke reizigers kiezen vaker voor cultuur in steden zoals Barcelona, Madrid en Tenerife. Mannen combineren eilanden vaak met een stad, met voorkeuren voor Barcelona, Madrid, Tenerife en Gran Canaria.
Amerikanen geven steeds meer uit
In de eerste helft van 2025 kwamen er al 2,1 miljoen Amerikaanse toeristen naar Spanje. Samen gaven zij bijna vijf miljard euro uit. In 2024 gaven zij gemiddeld 2.113 euro per persoon uit. De gemiddelde verblijfsduur was acht dagen, dat betekent dat zij gemiddeld 274 euro per dag besteedden.
Wat beïnvloedt hun keuze?
Amerikanen kijken naar veiligheid, klimaat, culturele activiteiten en authentieke ervaringen. Online reviews en sociale media zoals YouTube en Instagram spelen een grote rol bij het plannen van hun reis. De meeste reizigers kiezen voor een reis langs meerdere steden. Hotels blijven populair, maar vakantiehuizen zoals Airbnb winnen terrein.
Duurzaamheid steeds belangrijker
Duurzaam reizen wordt steeds belangrijker. Maar liefst 84 procent van de Amerikaanse reizigers is bereid meer te betalen voor duurzame aanbieders. Vooral millennials lopen hierin voorop.