Spanje laat uitbreiding vliegveld El Prat buiten investeringsplan

door Else BeekmanElse Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
Spanje laat uitbreiding vliegveld El Prat buiten investeringsplan

Dinsdag heeft de ministerraad goedkeuring gegeven voor de miljardeninvestering in de Spaanse luchthavenbeheerder AENA. Zoals al werd verwacht, heeft de regering zich niet onder druk laten zetten door het Catalaanse regiobestuur om in de komende jaren 1,2 miljard euro uit te trekken voor luchthaven Josep Tarradellas-El Prat. Wel gaat een bedrag van 1,6 miljard euro naar verbetering van vliegveld Adolfo Suárez-Barajas in de Spaanse hoofdstad. 

Dora II 

Dora II, zoals het AENA-investeringsplan heet, is volgens regeringswoordvoerder en minister van Territoriaal Beleid Isabel Rodríguez “een essentieel instrument om de toegankelijkheid en bruikbaarheid van het Spaanse luchthavennetwerk te garanderen”. Daarmee doelt de minister op verbetering van de capaciteit en de kwaliteit van de vliegvelden. 

De grootste Catalaanse werkgeversorganisatie Foment del Treball drong er gisteren bij de centrale en Catalaanse regering opnieuw op aan verder te onderhandelen over de uitbreiding van El Prat als ‘nationaal project’. In een persbericht liet de werkgeversorganisatie weten dat beide regeringen, evenals de partijen die hen steunen, meer oog hebben voor hun politieke kortetermijnbelangen dan voor het algemene belang.  

Aena krijgt met een inkomstenverlies van 1,5 miljard euro te maken omdat de Spaanse overheid de huurprijs van winkels en restaurants op de luchthavens verlaagde. De aangepaste huur is voor vijf jaar bevroren om “nieuwe bedrijven aan te trekken” en het herstel van de luchttransportsector te ondersteunen.

Duurzaam en kwalitatief herstel van de luchtvaartsector

Aena-directeur Maurici Lucena heeft bevestigd dat Dora II “stabiliteit biedt en de broodnodige impuls is voor een duurzaam en kwalitatief herstel van de luchtvaartsector en het toerisme”. Evenzo liet Lucena weten dat de tarieven van Aena de meest competitieve van Europa blijven en dat de infrastructuur van het Spaanse luchthavennetwerk een van de meest efficiënte is.