Het Alhambra in Granada behoort tot de populairste bezienswaardigheden van Spanje. Populair betekent in dit geval ook altijd druk met een grote toestroom van toeristen. Maar nu blijkt dat tickets Alhambra via het officiële kanaal tot 18 juni niet meer te krijgen zijn. Alleen tussenpersonen kunnen nog toegang regelen. Dan moet je er wel honderden euro’s voor over hebben.
Wie de komende weken het Alhambra in Granada wil bezoeken, vist via de officiële weg vaak achter het net. De reguliere toegangskaartjes van €18 aan de kassa of €19,09 via de officiële website zijn tot minstens 18 juni volledig uitverkocht. Wil je er echt graag heen, dan zijn er nog diverse platforms die toegang aanbieden voor prijzen tussen de €199 en €299, inclusief gids en commissie. De krant El País schrijft dat gidsen nu alarm slaan over oneerlijke concurrentie en “mogelijk misbruik” van het ticketsysteem.
“Robots kopen tickets sneller dan mensen”
Volgens gidsen is er sinds begin mei sprake van een structureel probleem. Elke nacht om middernacht komt er een beperkt aantal kaarten beschikbaar. Maar nog voordat ze kunnen boeken, crasht het systeem of zijn de tickets al verdwenen. “Er zijn sterke vermoedens dat bepaalde bedrijven geautomatiseerde bots gebruiken om direct na vrijgave kaarten op te kopen”, klinkt het in een klacht van het gidsencollectief aan het bestuursorgaan van het monument.
In hun schrijven, ingezien door de krant El País, noemen ze onder meer een lokale touroperator met meer dan 5,6 miljoen euro jaaromzet en een internationaal bedrijf dat recent betrokken was bij een soortgelijk schandaal rond het Colosseum in Rome. El País noemt de namen van de bedrijven niet.
Officiële verkoop is ondoorzichtig
Wie online zoekt naar tickets Alhambra, komt vaak eerst commerciële aanbieders tegen in plaats van de officiële site. Slechts een kwart van de beschikbare kaarten wordt een jaar op voorhand via die officiële weg verkocht. De rest komt maandelijks of dagelijks in kleine hoeveelheden vrij. Vooral die nachtelijke release van zo’n 300 tickets zorgt nu voor spanningen. Gidsen konden hiermee voorheen nog last-minute reserveringen voor hun klanten regelen maar dat is nu vrijwel onmogelijk.
Alhambra in Granada verhoogt opnieuw prijzen
Fraude en omzeilen van regels
Het Alhambra werkt sinds enkele jaren met gepersonaliseerde tickets: naam en ID-nummer zijn verplicht. Toch wijzen gidsen op “trucs” van tussenpersonen. Zo zouden tickets op naam van fictieve personen worden gekocht, om later, tegen betaling, de gegevens alsnog te laten wijzigen. Officieel is dat slechts beperkt toegestaan, maar in de praktijk lijkt hier nauwelijks controle op te zijn.
Reactie van het Alhambra bestuur
Rodrigo Ruiz-Jiménez, directeur van de Alhambra, erkent dat er problemen zijn, maar ontkent partijdigheid. “We accepteren niet dat wordt gesuggereerd dat er sprake is van voorkeursbehandeling”, stelt hij. Volgens hem wordt bij onregelmatigheden direct actie ondernomen, in samenwerking met de Andalusische digitale veiligheidsdiensten.
De lokale oppositie uit echter felle kritiek. De PSOE van Granada noemt het beheer van het monument “gebrekkig en teleurstellend”. Ook de voorzitter van de gidsenvereniging, Miguel Campos, stelt dat het bestuur in de ontkenningsfase zit. “Het systeem is verouderd, en dat weten slimme bedrijven te benutten.”
Touroperators verdienen goud geld
Wie via een commerciële aanbieder alsnog toegang regelt, betaalt de hoofdprijs. Een gezin van vier kan zomaar tussen de €800 en €1.200 kwijt zijn. Volgens gidsen is de kostprijs voor zulke rondleidingen echter niet meer dan €240. Het verschil? Pure winst voor de tussenpersonen.
Een geschiedenis van fraude en wanbeheer
Het is niet de eerste keer dat het Alhambra kampt met problemen rond de ticketverkoop. Tussen 2000 tot 2005 speelde er een grootschalige fraudezaak waarbij tienduizenden kaarten met valse gegevens werden verkocht. Dat leidde in 2008 tot een rechtszaak waarbij tien personen werden veroordeeld, onder wie voormalige managers van touroperators als Daraxatour en Washington Irving Travel. Sindsdien zijn maatregelen ingevoerd zoals gepersonaliseerde tickets en beperking van wijzigingen, maar volgens gidsen blijken ook deze regels in de praktijk makkelijk te omzeilen.
Bijna 7 miljoen euro schade door grootschalige fraude bij het Alhambra