De uitbreiding van de luchthaven van Málaga gaat zorgen voor een enorme sprong in capaciteit en internationale bereikbaarheid. Volgens luchthavendirecteur Pedro Bendala zal de investering van 1,5 miljard euro ervoor zorgen dat Málaga in de toekomst verbonden is met 200 steden wereldwijd.
Bendada sprak met de krant SUR over de uitbreiding van de luchthaven Málaga-Costa del Sol. Deze staat gepland om van start te gaan in het laatste kwartaal van 2028. De werkzaamheden zullen volgens Bendala ongeveer acht jaar duren. De plannen zijn ambitieus: het totale oppervlak van de terminal zal bijna verdubbelen, van 80.000 naar 140.000 vierkante meter.
De uitbreiding omvat forse verbeteringen aan de infrastructuur. Zo komt er meer dan twee keer zoveel ruimte beschikbaar voor de veiligheidscontroles. Dat moet de doorstroming voor reizigers flink versnellen. Ook de paspoortcontrole bij vertrek wordt aanzienlijk vergroot: die krijgt ruim vijf keer zoveel capaciteit. Voor vluchten naar landen buiten de Schengenzone wordt de wachtruimte bijna vier keer zo groot, terwijl ook het Schengengedeelte met ruim een verdubbeling flink wordt uitgebreid.
Grotere capaciteit en meer comfort
De luchthaven is momenteel berekend op 30 miljoen passagiers per jaar. Na de uitbreiding zal dat aantal flink toenemen. Het aantal instapbruggen wordt bijna verdubbeld van 26 naar 48, wat de capaciteit voor passagiers en vluchten sterk verhoogt.
Bovendien komt er een volledig gedigitaliseerd proces voor passagiers. Daarbij hoeven bijvoorbeeld handbagage en elektronica niet meer apart bij de veiligheidscontrole te worden aangeboden. “Iedereen krijgt de autonomie om zelfstandig door de luchthaven te bewegen, van paspoortcontrole tot inchecken,” aldus Bendala. Tegelijk blijft er ondersteuning voor reizigers die minder digitaal vaardig zijn.
Duurzaam, digitaal en toegankelijk
De uitbreiding draait volgens Bendala niet alleen om een vergroting van de capaciteit. De luchthaven wordt er ook duurzamer en toegankelijker door. Men zal gebruik gaan maken van energiebesparende technologieën en natuurlijke verlichting. Ook is het ontwerp van het nieuwe luchthavengebouw gericht op maximale toegankelijkheid, bijvoorbeeld door het gebruik van hellingbanen in plaats van liften.
Verder staat er een hotel op de planning, evenals meer parkeergelegenheid, VIP-ruimtes en winkels. Een grote dakterras wordt het visitekaartje van de vernieuwde terminal.
Meer verbindingen en minder seizoensafhankelijkheid
Momenteel is Málaga verbonden met 139 steden wereldwijd. De uitbreiding moet dit aantal verhogen naar 200 binnen tien jaar, verspreid over alle continenten. Volgens Bendala is het doel niet om hogerop te komen in ranglijsten, maar om bij te dragen aan de economische en sociale ontwikkeling van de regio.
Luchthaven Málaga door EU verplicht tot hebben van hogesnelheidsverbinding
Een groeiend aantal digitale nomaden en internationale professionals zorgt bovendien voor minder seizoensgebonden verkeer. De zomerdrukte is nog steeds groot, met recordaantallen van bijna 2,9 miljoen passagiers in juli, maar ook in de winter groeit het verkeer.
Nieuwe routes in zicht
Hoewel een directe lijn naar China er op korte termijn nog niet komt, groeit het indirecte verkeer via hubs als Istanbul, Doha en Abu Dhabi. “Die routes worden goed gebruikt voor bestemmingen als Peking, Tokio en zelfs de Malediven,” zegt Bendala. United Airlines vliegt nu al seizoensgebonden op New York en ook met andere Amerikaanse steden wordt gesproken.
Málaga 3.0: de luchthaven van de toekomst
Voor Bendala is de uitbreiding meer dan alleen bouwplannen. Het past binnen de bredere visie van een “Málaga 3.0”: een moderne, internationale en duurzame stad. “De luchthaven is de spiegel van deze ontwikkeling,” besluit hij.
Luchthaven Málaga breekt records met drukste juni ooit