De Spaanse spoorinfrastructuurbeheerder Adif Alta Velocidad heeft een investering van €21,8 miljoen aangekondigd voor de uitbreiding van het station van Alicante. Die uitbreiding vormt de eerste stap van de aanleg van het hogesnelheidstraject tussen Alicante en Valencia.
De werkzaamheden gaan deze maand van start en worden naar verwachting medio 2026 afgerond. Het station van Alicante krijgt er zes nieuwe sporen met internationale spoorbreedte bij. Hiermee neemt de capaciteit van het station aanzienlijk toe, wat essentieel is voor de integratie van Alicante in het hogesnelheidsnetwerk van de Middellandse Zeecorridor.
Uitbreiding van het station
Momenteel beschikt het station van Alicante over vier sporen met internationale spoorbreedte en twee met de gebruikelijke Spaanse breedte, bediend door drie perrons. Daarnaast zijn er vijf sporen voor middellange afstand en forenzentreinen, eveneens met Iberische spoorbreedte, met drie perrons. Met de geplande uitbreiding zullen er tien sporen met internationale breedte en vier met Iberische breedte beschikbaar zijn. Deze sporen worden ondersteund door respectievelijk vijf en twee perrons.
Verbeterde infrastructuur en diensten
Naast de aanleg van de nieuwe sporen omvatten de werkzaamheden ook de aanpassing van bestaande sporen, herinrichting van perrons en elektrificatie van de infrastructuur. Dit verbetert de operationele capaciteit van het station en maakt het mogelijk om zowel regionale als langeafstandsdiensten efficiënter te verwerken. Ook wordt het stationsgebouw aangepast om het groeiende aantal reizigers te kunnen opvangen. Er komen nieuwe faciliteiten voor spoorwegexploitanten en een verbeterde toegang tot de forenzenzones.
Integratie in de Middellandse Zeecorridor
De uitbreiding van het station van Alicante vormt een cruciale stap in de voltooiing van de Middellandse Zeecorridor. Dit ambitieuze project heeft tot doel om de belangrijkste steden langs de Spaanse Middellandse Zeekust te verbinden met hogesnelheidslijnen. Volgens recente aankondigingen is tegen 2027 de hele Valenciaanse Gemeeenschap verbonden via hogesnelheidstreinen. Die verbinden steden als Castellón, Valencia en Alicante efficiënter met elkaar en met andere delen van Spanje en Europa.
Economische en sociale impact
De verbeterde spoorverbindingen zullen zowel de reistijden verkorten, als bijdragen aan economische groei door betere toegang tot markten en toeristische bestemmingen. Daarnaast zal de verschuiving van weg- naar spoorvervoer bijdragen aan milieudoelstellingen door een vermindering van de CO₂-uitstoot. Het idee is dat de Middellandse Zeecorridor uiteindelijk Algeciras in het zuidwesten van Spanje via de belangrijkste steden langs de kust verbindt met Barcelona. Waar reizigers voor verbindingen tussen die steden nu vaak nog via Madrid moeten reizen, zal de route via Murcia en de regio Valencia hen in de nabije toekomst uren aan reistijd besparen. Bovendien is zo’n treinverbinding ook goed voor het milieu. Berekeningen geven aan dat eenmaal gereed het duurzame treinvervoer via de corridor Spanje 12,5 miljoen ton CO2 per jaar bespaart.
De reistijd tussen Alicante en Valencia wordt zo in de toekomst verkort tot een uur, van Valencia naar Barcelona kan in twee uur tijd en van Almería naar Barcelona zou vier uur en twintig minuten duren.
Lees ook: Málaga strijdt voor kustroute Mediterrane trein