De mobiliteit in Valencia en het omliggende grootstedelijk gebied is de afgelopen jaren sterk veranderd. Na een pandemie en een verwoestende DANA zijn reisgewoonten veranderd en het aantal verplaatsingen blijft stijgen.
In 2024 werden er volgens het Spaanse ministerie van Milieu ruim 250 miljoen ritten met het openbaar vervoer geregistreerd. Dat is 15 procent meer dan het jaar ervoor. De cijfers zijn deels gebaseerd op schattingen, omdat de DANA eind 2024 het verkeer tijdelijk tot pandemische niveaus terugbracht.
Metro kampt met storingen
De metro in Valencia, Metrovalencia, vervoerde in september gemiddeld 350.000 reizigers per dag. Inmiddels ligt dat aantal boven de 300.000 en het groeit nog steeds. Het herstel gaat niet vlekkeloos: de lijnen 2, 3, 4, 6 en 7 hebben regelmatig te maken met technische problemen. Lijn 1 werd zwaar getroffen door de DANA en was maandenlang buiten dienst. In totaal zijn er honderd incidenten opgelost en is er 140 miljoen euro geïnvesteerd in herstelwerkzaamheden. Sinds eind juni is het zuidelijke traject tussen Paiporta en Castelló weer volledig operationeel. De werkzaamheden in Valencia Sud zijn nog bezig.
Metrobus breidt uit
Toen de metro uitviel, namen de gele Metrobus-lijnen het vervoer in het zuiden over. Inmiddels is het nieuwe CV102-contract van start gegaan, waarmee de verbindingen tussen Valencia en 23 omliggende gemeenten in de noordelijke corridor zijn verbeterd. De lijn rijdt overdag en ’s nachts en bedient ruim 250.000 inwoners.
EMT breekt records en krijgt uitbreiding
Binnen de stad groeit de populariteit van de EMT-bussen. In 2024 maakten 115,7 miljoen mensen gebruik van deze dienst, een stijging van bijna 15 procent ten opzichte van 2023. De gemeente wil de vloot uitbreiden met 222 nieuwe bussen tegen 2030. In 2027 moeten er dagelijks 31 extra voertuigen rijden.
Cercanías blijft achter
De Cercanías-treinen, vooral op lijn C-3 tussen Valencia en Utiel, kampen nog steeds met ernstige vertragingen. Meer dan de helft van de stations is elf maanden na de DANA nog niet hersteld. Slechts een beperkt deel van het traject is opnieuw in gebruik genomen.
Nieuwe mobiliteitsvisie in de maak
De toename van het openbaar vervoer lijkt een blijvende trend. Dagelijks zijn er nog altijd 140.000 voertuigen minder op de wegen dan voor de DANA. De Generalitat werkt aan een herziening van het mobiliteitsplan uit 2018, met aandacht voor duurzaamheid en veerkracht bij toekomstige crises. In Valencia zelf worden fietspaden uitgebreid en autowegen heringericht. De druk op het systeem is voelbaar. De stad heeft dringend behoefte aan een robuust, toekomstbestendig vervoersnetwerk.