Deze trend zette zich in 2021 voort, met recordverkopen en een groeiende populariteit van fietsen als veilig alternatief voor het openbaar vervoer. Vanaf 2022 veranderde het patroon en begon de verkoop te dalen.
Uitlaatklep tijdens de pandemie
Na 48 dagen lockdown mochten Spanjaarden op 2 mei 2020 weer naar buiten om te sporten. Dit leidde tot een explosieve groei in de populariteit van fietsen en hardlopen. Dat jaar werden ruim 1,56 miljoen rijwielen verkocht, een omzetstijging van 39,9 procent volgens de Spaanse fietsvereniging AMBE. Ook in 2021 bleven de cijfers hoog, met 1,57 miljoen verkochte rijwielen en een omzet van 2,88 miljard euro.
Dalende verkopen na 2022
Vanaf 2022 begon de rijwielverkoop af te nemen, met een omzetverlies van 6,01 procent. De trend zette zich voort in 2023 met een daling van 8,79 procent en 6,5 procent in 2024. Een belangrijke oorzaak hiervan is de stijgende prijzen: de gemiddelde prijs van een fiets steeg van 856 euro in 2020 naar 1.100 euro in 2024. Hierdoor wachten consumenten met de aanschaf van een nieuwe exemplaar. Toen na de pandemie het openbare leven weer normaal werd en de angst voor besmetting in het openbaar vervoer verdween, daalde het aantal fietsers in Spaanse steden met 10 procent.
Investeringen in fietsinfrastructuur
Spanje loopt achter op landen zoals Nederland en Duitsland, waar de fiets een integraal onderdeel is van het mobiliteitsnetwerk. In Spanje ontbreken vaak goed onderhouden, aaneengesloten fietspaden. De Spaanse overheid zet stappen om de fiets weer populair te maken. In maart 2025 kondigde het Ministerie van Transport en Duurzame Mobiliteit een subsidie van 10 miljoen euro aan om kortingen op openbare fietsverhuur te stimuleren. Ook premier Pedro Sánchez heeft een investering van 40 miljoen euro aangekondigd.
Struikelblok
Toch blijft infrastructuur een struikelblok. Steden zoals Vitoria, Sevilla, Valencia en Barcelona bewijzen dat een sterke strategie succesvol kan zijn, maar andere steden lopen achter. In steden zoals Madrid blijft fietsen een uitdaging. “Madrid blijft een stad die vijandig staat tegenover fietsers,” verklaart de fietsersbond Asociacón Pedalibre. “Ondanks de invoering van de BiciMAD-service en bepaalde maatregelen zoals de theoretische verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/u op verschillende rijstroken, blijft het fietsgebruik zeer beperkt.” Fietsers klagen over verouderde fietspaden en slecht onderhoud, zoals de Anillo Verde en het Colmenar Viejo-pad.Naast goed onderhouden fietspaden zijn bewustwording en betere voorzieningen essentieel om de fiets een volwaardig alternatief voor de auto te maken.
Lees ook: Verken Spanje op twee wielen: de beste routes met een elektrische fiets