Wie in Málaga wel eens een fietstocht heeft gemaakt, kent hem wel. De boulevard van El Palo, de gezellige visserswijk in het oosten van de stad Málaga. Nu blijkt de langverwachte vernieuwing voorlopig in de wacht te zijn gezet. Al werden de plannen hiertoe al in 2023 officieel gepubliceerd, is er nog altijd geen aanbesteding uitgeschreven. Hierdoor ligt het project stil, terwijl andere delen van de kustlijn, zoals Pedregalejo, binnenkort wel worden aangepakt.
In april 2023 presenteerde burgemeester Francisco de la Torre grootschalige plannen voor de vernieuwing van de boulevard in El Palo. De gemeente begrootte het project op ruim 14 miljoen euro en voorzag in een volledig vernieuwde, meer toegankelijke en uniforme promenade vanaf de Arroyo Jaboneros tot aan de Calle Playa del Chanquete.
Málaga verdubbelt aantal bedden in vijfsterrenhotels
Het stadsbestuur wil de boulevard volledig autovrij en voetgangersvriendelijk maken. Daarbij moet de bestaande dienstweg, de zogeheten ‘vial de servicio’, volledig verdwijnen. De uitvoering zou 23 maanden duren, maar tot op heden is er geen zicht op een startdatum.
Het ontwerp voor de vernieuwing moet van de gemeente eerst met bewoners en ondernemers worden besproken. Maar omdat de aanbesteding om een externe partij hiervoor in te schakelen ontbreekt, waardoor de beloofde consultatie nog niet is opgestart. Deze partij zou de dialoog moeten begeleiden.
Strijdpunten: bomen, verkeer en parkeren
Over het oorspronkelijke ontwerp wordt inmiddels flink gediscussieerd. Het stadsbestuur overweegt aanpassingen, waaronder het schrappen van de dienstweg. Die loopt tussen het strand en de stoep waar de terrassen gelegen zijn en de restaurants en woningen aan de boulevard door. Zo moeten kelners met hun volle dienbladen altijd de dienstweg oversteken. Zonder de dienstweg komen de terrassen dichter bij de horecazaken te liggen en dat is volgens de gemeente veiliger en biedt ook ruimte voor een fietspad. Wel betekent dit dat er veel parkeerplaatsen verdwijnen in het gebied en dat leidt bij bewoners en ondernemers weer tot discussie.
Ook steggelt men over de bomen langs het huidige traject. Horecaondernemers zien deze liever verdwijnen vanwege het vuil dat ze veroorzaken. Buurtbewoners daarentegen willen de bomen houden vanwege hun schaduwfunctie tijdens hete zomerdagen.
Gemeente zoekt draagvlak, maar handelt nog niet
Tijdens een persmoment in de zomer herhaalde De la Torre dat hij “het belang van consensus” onderstreept en zich inzet voor een breed gedragen besluit. Toch is het inmiddels bijna een jaar geleden dat de wijkwethouder aankondigde dat er een burgerconsultatie zou komen. Zonder aanbesteding ligt ook dit traject stil.
Het originele plan bevat onder meer het vervangen van oude betonnen pergola’s door lichtere structuren voor schaduw, bredere strandtoegangen met trappen en hellingen voor mensen met beperkte mobiliteit, en het behoud van karakteristieke beplanting zoals palmbomen en ficussen. De bestrating zou bestaan uit grote betontegels met wisselende breedte (tussen 40 en 100 cm) en natuurstenen elementen bij de strandtoegangen.
Zonder concrete stappen vanuit de gemeente en zonder aanbesteding voor het participatietraject blijft het project hangen. Gezien de voorziene looptijd van bijna twee jaar, is het onwaarschijnlijk dat de uitvoering nog van start gaat binnen de huidige zittingsperiode van het stadsbestuur.
Málaga krijgt eigen luxe jachthaven met Marina de San Andrés