Na jaren van plannen, prijsvragen en politieke beloftes lijkt Málaga nu écht werk te maken van de integratie van de rivier Guadalmedina in het stadsleven. De nieuwste visie belooft een radicale transformatie van rivier tot rivierpark met vijf innovatieve brugpleinen, een uitgestrekt stadspark in het rivierbed en maatregelen om overstromingen te voorkomen. Een project dat de stad letterlijk en figuurlijk dichter bij elkaar moet brengen.
De kern van het plan bestaat uit vijf zogeheten plazas-puente, brugpleinen die beide oevers van de Guadalmedina verbinden. Geen klassieke bruggen, maar diagonale X-vormige constructies die fungeren als openbare pleinen met speelzones, zitplekken en groen. Ze komen tussen de bruggen Armiñán en Aurora te liggen en moeten de barrières tussen wijken doorbreken.
Volgens het ingenieursbureau Esteyco, dat het ontwerp mag uitwerken, krijgen drie van de pleinen een oppervlakte van zo’n 3.000 m². De andere twee komen bij Santo Domingo en de huidige Puente de la Trinidad. De pleinen worden bewust verspreid om de rivier zelf niet te overschaduwen, maar juist te accentueren. Het ontwerpcontract is toegekend aan Esteyco met een budget van 302.500 euro en een looptijd van vijf maanden voor het uitwerken van het voorontwerp.
Rivierpark als groen lint door de stad
Naast de brugpleinen komt er een park in de rivierbedding tussen de brug van Armiñán en de voetgangersbrug van El Perchel. Het idee is de omliggende straten, zoals de Avenida de Fátima en de Rosaleda, deel ondergronds te maken en om te toveren tot groene boulevards met bomen, zitplekken en nieuwe bestrating. Het doel: één samenhangend stadspark dat de leefbaarheid verhoogt en de stad visueel en functioneel verbindt.
De totale investering wordt voorlopig geschat op 86,3 miljoen euro. Het project wordt in vijf fasen uitgevoerd, zodat de werkzaamheden technisch en praktisch haalbaar blijven.
Veiligheid voorop: bescherming tegen watergeweld
Een belangrijk onderdeel van het plan is het vergroten van de hydraulische capaciteit van de Guadalmedina. Door de rivierbedding te verdiepen en obstakels te verwijderen, moet het water beter kunnen doorstromen bij hevige regenval. Simulaties van Narval Ingeniería, uitgevoerd in opdracht van Emasa en de gemeente Málaga, tonen aan dat het aangepaste profiel een debiet van 460 m³ per seconde aankan. Dat is voldoende om toekomstige overstromingen te voorkomen.
Twee strategisch geplaatste ‘sprongen’ in het rivierbed moeten de stroming versnellen en bijdragen aan de veiligheid. Deze ingrepen zijn afgestemd op de nieuwste richtlijnen van de Junta de Andalucía en de exploitatie van de El Limonero-dam.
Politieke kritiek: “Een façade voor toerisme”
Niet iedereen is enthousiast over de plannen voor het rivierpark. Oppositiepartij Izquierda Unida uit stevige kritiek op het plan. Coördinator Toñi Morilla stelt op X (voorheen Twitter) dat het project vooral draait om “terrasjes en semi-overkappingen” en dat het de Guadalmedina verder “toeristificeert en vernietigt”. Ze noemt het “een façade voor toerisme” en hekelt het geld dat al is uitgegeven aan maquettes en infografieken.
Hoe nu verder?
De gemeente laat het voorlopig ontwerp in twee fasen uitwerken. Eerst volgt een analyse van de haalbaarheid en impact, daarna een gedetailleerd ontwerp met kostenraming en tijdschema. Of Málaga deze keer écht doorpakt, zal de komende maanden blijken. Wel is zeker dat de Guadalmedina opnieuw centraal staat in het stedelijke debat met dit keer een grote kans dat de rivier eindelijk het kloppend hart van de stad wordt.
Bronnen: Málaga Hoy, La Opinión de Málaga