Op donderdag 12 augustus 2010 schuift men opnieuw aan de onderhandelingstafel aan, om te bezien, of er alsnog gestaakt gaat worden. Dit houdt in, dat als er gestaakt gaat worden, men met inachtneming van de wettelijke 10 dagen aankondigingtermijn voorafgaande een staking, pas op zijn vroegst – als het al zover mocht komen – op 22 augustus 2010 kan staken.
De luchtverkeersleiders willen persoonlijk met de minister José Blanco praten over de situatie maar deze weigert dit voor zolang men dreigt met stakingen. Er is een conflict tussen beide partijen over de lonen, de werkuren en de rusttijden.
Niet genoeg
Volgens AENA voldoen hun nieuwe voorstellen precies aan hetgeen de USCA (werknemersbond) graag wil hebben. Deze laatste zegt echter dat er geen sprake is van een overeenkomst en de luchtverkeersleiders vinden een aanbieding van 200.000 euro loon per jaar nog niet genoeg schijnbaar.
De lonen van de Spaanse luchtverkeersleiders ligt gemiddeld 3 keer hoger dan in andere Europese landen.Een eventuele staking van een, twee of drie dagen kan zeer grote gevolgen hebben voor de toeristenindustrie die toch al onderhevig is aan de economische situatie.
Andere landen
De hotels in Spanje hebben uitgerekend dat mocht er gestaakt worden zij alleen al zo’n 40 miljoen euro per dag verliezen. Er is niet bekend wat de vliegtuigmaatschappijen zouden verliezen maar dit loopt ongetwijfeld in de honderden miljoenen.
Ondertussen zijn er al duizenden toeristen die niet afwachten of er een staking komt en hun eizen al omboeken naar andere landen.