Steeds meer Spanjaarden geven de voorkeur aan het investeren in ervaringen boven het kopen van materiële goederen. Volgens een onderzoek van Mastercard vindt 22% van de Spanjaarden materiële bezittingen belangrijker en geeft 49% de voorkeur aan ervaringen en reizen. Lees meer over de toeristische trends voor 2025.
De belangrijkste redenen voor Spanjaarden zijn blijvende herinneringen maken, nieuwe bestemmingen ontdekken en tijd doorbrengen met dierbaren. meldt de Spaanse site hosteltur.com.
Welke activiteiten zijn populair bij Spanjaarden?
Reizen en toerisme zijn volgens het onderzoek de populairste keuzes onder Spanjaarden, gevolgd door culinaire avonturen en bioscoopbezoeken. Ook activiteiten in de buitenlucht, kunstexposities, wellness en livemuziekevenementen staan hoog op de lijst. Mannen waarderen gastronomie en buitenactiviteiten, terwijl vrouwen de voorkeur geven aan culturele evenementen en bioscoopbezoeken.
Dit zijn droombestemmingen van Spanjaarden
Als geld geen obstakel was, zouden de favoriete bestemmingen van Spanjaarden onder andere Japan, Argentinië, Australië en de Verenigde Staten zijn. Ook Europese landen zoals Italië, Frankrijk en Spanje blijven populair. Vooral Spanje wordt door buitenlanders, zoals Nederlanders, Serviërs en Roemenen, gezien als een topbestemming.
Toenemend budget voor ervaringen
Een andere toeristische trend is dat ruim 50% van de Spanjaarden is bereid meer geld uit te geven aan ervaringen dan in 2024. Dat geldt vooral voor jongeren uit Generatie Z en millennials. Ze besparen op andere uitgaven om hun favoriete ervaringen mogelijk te maken. Bij het kiezen van een ervaring letten Spanjaarden op kosten, persoonlijke interesses, aanbiedingen en het gemak om toegang te krijgen tot de activiteit.
Belang van planning
Spanjaarden hechten veel waarde aan het plannen van hun ervaringen. De meerderheid plant hun activiteiten minimaal enkele maanden van tevoren, terwijl een klein percentage zelfs jaren vooruit kijkt. Dit benadrukt hoe belangrijk voorbereiding voor hen is.
Voorkeur voor uitstapjes in eigen land
Voor 67% van de Spanjaarden zijn lokale ervaringen aantrekkelijker dan buitenlandse, vanwege lagere kosten en het steunen van de lokale economie. Toch blijven internationale ervaringen voor velen verleidelijk door het verlangen naar culturele ontdekking en unieke bestemmingen.