Vanaf deze week kan vliegen van Spanje naar de VS een stuk groener!

door admin
Vanaf deze week kan vliegen van Spanje naar de VS een stuk groener!

De biobrandstof wordt in Spanje geproduceerd uit afval dat ongeschikt is voor menselijke consumptie. Dit initiatief maakt deel uit van de samenwerkingsovereenkomst voor duurzamere mobiliteit die Repsol en Iberia afgelopen juli hebben ondertekend en sluit aan bij de Sustainable Development Goals (SDG’s) die door de Verenigde Naties worden bevorderd via de Agenda 2030. 

Brandstof uit afval

Beide ondernemingen hebben samengewerkt in het kader van het AVIATOR-project om het effect van luchtvaartemissies op de luchtkwaliteit op luchthavens te analyseren. Daarnaast voerden zij in november de eerste vlucht Madrid – Bilbao uit met duurzame brandstof uit afval, en in januari van dit jaar sloot Iberia zich aan bij het consortium SHYNE (Spanish Hydrogen Network), dat wordt geleid door Repsol om de ontwikkeling van groene waterstof in Spanje te versnellen. 

Bovendien omvat de strategische overeenkomst tussen Repsol en Iberia een stappenplan voor de bevordering van duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF) voor de komende jaren. Met de vluchten die worden uitgevoerd, lopen Iberia en Repsol vooruit op de maatregelen die de Europese Unie, via het ‘Fit For 55’-pakket, de verplichting oplegt om tegen 2025 2% duurzame vliegtuigbrandstof te gebruiken. Vluchten naar Washington, Dallas en San Francisco zijn al voorzien van 2% biobrandstof.

Sterke vermindering uitstoot

Tijdens een persconferentie benadrukte de CEO van Iberia, Javier Sánchez-Prieto, dat dankzij deze brandstof de CO2-uitstoot in de atmosfeer met 125 ton wordt verminderd. De CEO van Repsol, Josu Jon Imaz, wees erop dat ‘een sector als de luchtvaart oplossingen als biobrandstoffen nodig heeft voor een decarbonisatieproces zoals wij dat nu doormaken’. 

Hij wees er ook op dat elektrificatie gewoonlijk wordt gezien als een methode om de uitstoot te verminderen, maar dat er sectoren zijn ’die met de beschikbare technologieën niet kunnen worden geëlektrificeerd’. Hij is echter van mening dat het een kans is om Spanje te ‘industrialiseren’. 

Sánchez-Prieto merkte ook op dat ‘de luchtvaart voor een zeer grote uitdaging staat die alleen het hoofd kan worden geboden door stappen te ondernemen zoals die van vandaag, die de productie van brandstoffen van duurzame oorsprong in voldoende hoeveelheid en tegen concurrerende prijzen bevorderen, zodat dit ons in staat zal stellen vooruitgang te boeken in de ecologische overgang van de luchtvaartsector’. 

Wat wordt de eerste vlucht met biobrandstof?

De eerste vlucht waarop biobrandstof wordt gebruikt, is de eerste vlucht, op woensdag, van de luchtvaartmaatschappij op de route Madrid-Washington met een tweemotorig Airbus A330-200-toestel met een capaciteit van 288 passagiers. Deze heeft een maximale startcapaciteit van 242 ton en verbruikt 15% minder brandstof dan de vloot die hij vervangt en is daarmee milieuvriendelijker. De tweede is de vlucht IB6193 van Madrid naar San Francisco, een route die Iberia deze woensdag na de pandemie weer aanbiedt, en de derde is de nieuwe vlucht van Iberia van Madrid naar Dallas, beide ook uitgevoerd met de Airbus A330-200 vloot. 

Ambitie

In de toekomst zullen Iberia en Repsol nieuwe vluchten exploiteren met een percentage biobrandstofmengsel dat kan oplopen tot 50%. Dit mengsel wordt geproduceerd in de eerste geavanceerde biobrandstoffabriek van Spanje, die in 2023 operationeel moet worden in Cartagena. Ook willen Repsol en Iberia in 2024 gaan werken met synthetische SAF die wordt geproduceerd in de Petronor-fabriek in Bilbao. Bovendien werken beide bedrijven aan een project om HVO (met waterstof behandelde plantaardige diesel) te gebruiken in dienstvoertuigen op luchthavens. 

Dit vind je misschien ook leuk