Spanje lanceert nieuwe low-cost hogesnelheidslijnen van AVE

door admin
Spanje lanceert nieuwe low-cost hogesnelheidslijnen van AVE

Er vindt dan ook een ware concurrentiestrijd plaats tussen vliegmaatschappijen die binnenlandse vluchten in het land aanbieden en RENFE, de spoorwegmaatschappij die de hogesnelheidstreinen exploiteert. Om in die strijd nog een extra duit in het zakje te doen komt RENFE nu met een low-cost alternatief dat de naam EVA zal krijgen. Kaartjes voor EVA zullen tussen 20 en 25% goedkoper zijn dan de normale AVE-kaartjes.

Vanaf 2019 wordt als eerste de route tussen Madrid en Barcelona goedkoper. De Spaanse minister van Publieke Werken kondigde dit ‘nieuwe concept  van een trein gericht op de intermodaliteit, de digitalisatie, duurzaamheid en innovatie met een gepersonaliseerde service en aangepast aan de nieuwe behoeften van de gebruikers’ aan via zijn Twitter-account.

De route krijgt als naam EVA (AVE andersom) en krijgt in eerste instantie vijf treinen in elke richting per dag. Als doel is gesteld dat er binnen het eerste jaar al meer dan 1 miljoen passagiers met die lijn vervoerd moeten gaan worden. Dit cijfer noemde de minister afgelopen dinsdag op een persconferentie.

Een kaartje voor de EVA-route tussen Madrid en Barcelona zal 25% goedkoper zijn dan de huidige dienstverlening tussen beide steden. De trein vertrekt vanaf een nieuwe hub in El Prat de Llobregat, vlakbij het vliegveld van de Catalaanse hoofdstad. Die zal voor een investering van 2 miljoen hiervoor worden aangepast. De bestaande hogesnelheidstrein vertrekt vanaf het station Sants in het centrum van Barcelona.

De AVE legt de 621 kilometer tussen Madrid en Barcelona af in minder dan 3 uur en moet daarvoor een snelheid hebben van gemiddeld 310 kilometer per uur. Normaliter kosten kaartjes voor dit traject 98 euro heen en 98 euro terug. Wie lang van tevoren boekt was doorgaans goedkoper uit. De toekomstige goedkopere kaartjes hebben tot doel een jonger publiek aan te trekken en mensen af te snoepen die nu nog tussen beide steden reizen per diensten als Bla Bla Car etcetera.

Privatisering passagiersvervoer Renfe

De lancering van de nieuwe EVA-treinen is niet de enige verandering die de minister van Publieke Werken aankondigde. Vanaf 2020 zal Renfe voor het passagiersvervoer moeten gaan concurreren met eventuele andere aanbieders. Volgens De La Serna is dit proces van privatisering dringend nodig om de marktleiderspositie van nu niet te verliezen in de toekomst’. 

EVA-treinen anders dan AVE-treinen

Aan boord van EVA zullen extra diensten worden aangeboden. Zo komt er een kinderwagon, ruimtes voor reizigers die in groepen reizen en een multifunctionele wagon die de huidige cafetaria-wagon zal vervangen. Ook zullen mensen in EVA speciale bagage kunnen vervoeren zoals ski’s. Drie treinen van AVE zullen hiertoe opnieuw worden ingericht. Er komen tafels met zes stoelen, zodat families en groepen comfortabel samen kunnen reizen. Hierdoor zijn er in de EVA treinen 343 plaatsen in plaats van de 343 nu. 

Dit vind je misschien ook leuk