Lidl zet flink in op Spaanse groenten en fruit

door admin
Lidl zet flink in op Spaanse groenten en fruit

Spaanse groenten en fruit zijn blijkbaar geliefd in andere landen. De hoeveelheid groenten en fruit gekocht door Lidl blijft stijgen. In 2017 kocht de supermarkt voor een waarde van 1.9 miljard euro aan Spaanse producten. Dat is een toename van 35% ten opzichte van 2016. De aankopen van Lidl in Spanje vormen zelfs 10,5% van het totaal van producten uit de Spaanse ‘groentetuin’. 86% hiervan wordt geëxporteerd naar winkels buiten Spanje. 

Het gaat bijvoorbeeld om 50 variëteiten van de watermeloen, andere meloenen, citrusvruchten, Canarische bananen, tomaten en komkommers. De belangrijkste markten daarvoor zijn Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Uit gegevens van 2017 blijkt dat 13% van alle fruit- en groenteaankopen uit Spanje komt. 

Volgens Lidl is het succes van Spaanse producten gebaseerd op een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Dan gaat het in dit verband niet alleen om verse producten maar ook om zaken zoal olijfolie, vleesproducten, wijn en kazen. 

Lidl kocht in 2017 voor in totaal 4,65 miljard euro aan Spaanse producten. Dat was een toename van 20% ten opzichte van het jaar ervoor. Van deze totale hoeveelheid betreft 3,9 miljard euro landbouwproducten. Van alle Spaanse producten die de keten koopt wordt 44% gedistribueerd en verkocht in de 550 Spaanse vestigingen van Lidl. 

In 2017 produceerde de Spaanse groenten- en fruitsector voor een waarde van ruim 18,5 miljard euro aan groente en fruit, zo blijkt uit gegevens van de Spaanse federatie van producenten en exporteurs van groente en fruit (FEPEX). Ondanks dat de laatste jaren de consumptie van groente en fruit in Spaanse huishoudens wordt aangemoedigd, dekt de interne vraag bij lange na niet de hoge Spaanse productiecapaciteit van dit type roducten. Daarom is het meer dan ooit nodig om de export ervan te stimuleren, zodat de sector zich op een duurzame wijze kan blijven ontwikkelen. 

In Spanje is Lidl wat marktaandeel betreft de vijfde supermarktketen. Daarom wil het bedrijf zich ook richten op afzet van de Spaanse groente en fruitproducten op de nationale markt. Ruim 70% van ons assortiment is van Spaanse oorsprong. Dat is het dubbele van 2008. Op dit moment werkt Lidl met 715 Spaanse toeleveranciers. In 2008 waren dat er nog 230. Daarmee is in tien jaar tijd dit cijfer verdrievoudigd. 

Dit vind je misschien ook leuk