Wegen in Spanje blijken in zorgwekkende staat te verkeren

door admin
Wegen in Spanje blijken in zorgwekkende staat te verkeren

Het einde van de mobiliteitsbeperkingen door de pandemie en de start van de zomervakantie zorgen ervoor dat het verkeer alom aanwezig is op de Spaanse wegen. Het Spaanse verkeersbureau DGT voorspelt in de maanden juli en augustus 91,2 miljoen verplaatsingen over de weg met pieken in de weekenden.

Conditie Spaanse wegen gecontroleerd met steekproeven

Deze aanzienlijke toename van het verkeer stelt ook de conditie van de wegen op de proef, vooral omdat de wegen de afgelopen anderhalf jaar aanzienlijk minder zijn gebruikt. De Spaanse wegenbond (AEC) deed in 2020 een steekproef waarbij op 3.000 wegen een traject van 100 meter werd geïnspecteerd. Bij dit tweejaarlijkse onderzoek worden zowel het wegdek, de markeringen als de vangrails langs de weg gecontroleerd.

Wegen in Spanje gebrekkig tot zeer gebrekkig

Dit, samen met de gegevens van het Spaanse ministerie van Vervoer en Mobiliteit, tonen aan dat de algemene staat van de wegen in Spanje ‘gebrekkig tot zeer gebrekkig’ is. In Asturië, La Rioja en Aragón zijn de wegen er het slechtst aan toe en is de status dan ook ‘zeer gebrekkig’. Extremadura heeft van heel Spanje de hoogste score behaald, maar komt nog altijd niet uit op een voldoende voor de kwaliteit van het wegennetwerk.

Investeringstekort leidt tot slechtere wegen

De Spaanse wegenbond meldt dat zowel de Spaanse regering als de regiobesturen te weinig hebben geïnvesteerd in het wegennetwerk wat leidt tot een geleidelijke verslechtering van de wegen. Over het algemeen zijn snelwegen en tweebaanswegen er beter aan toe dan het lokale wegennetwerk, waar 75 procent van de ongelukken voorkomen.

In het rapport staat vermeld dat het ministerie van Vervoer en Mobiliteit tussen 2009 en 2019 maar liefst 76 procent minder investeringen heeft gedaan voor het in stand houden en veilig maken van de wegen in Spanje.

Welke wegen in Spanje zijn het gevaarlijkst?

Bij de steekproef geeft het AEC punten op basis van diverse indicatoren zoals het aantal ongevallen, de lengte van het traject en de dagelijkse drukte. Het rapport bespreekt alle wegen niet tot in detail maar licht er wel enkele uit.

Het traject dat er het slechtst uitkomt is de N-2 ter hoogte van kilometerpaal 245 in Zaragoza. De trajecten met de meeste ongevallen en slachtoffers zijn de A-55, kilometerpaal 12, ter hoogte van Mos (Pontevedra); de A-77a, kilometerpaal 0 ter hoogte van Alicante en de T-11, kilometerpaal 17 ter hoogte van Tarragona.

Nodige investering vs. werkelijke investering 

Om deze situatie te verhelpen is een investering van bijna 7,5 miljard euro nodig. Voor het rijkswegennet, wegen met een gezamenlijke lengte van 25.000 kilometer, zou 2,2 miljard euro nodig zijn. Voor de regionale wegen, met een gezamenlijke lengte van 75.000 kilometer, zou iets meer dan 4,7 miljard apart gelegd moeten worden.

In de begroting voor 2021 heeft de Spaanse regering een budget van 1,24 miljard euro vrijgemaakt. Dit betreft voornamelijk onderhoud aan wegen die in beheer zijn van de Spaanse overheid, maar is ook bedoeld voor het opzetten van projecten. Op regionaal niveau maken enkele Spaanse regiobesturen, zoals La Rioja en Madrid, zich hard om Europese fondsen aan te trekken om het onderhoud en de veiligheid van hun eigen wegen aan te pakken.

Dit vind je misschien ook leuk