AVE Madrid-Barcelona straks mogelijk in twee uur

door Else BeekmanElse Beekman
AVE Barcelona Madrid in twee uur? Als het aan minister Óscar Puente ligt kan dat binnenkort

Van Madrid naar Barcelona in minder dan twee uur? Dat klinkt te goed om waar te zijn, maar volgens minister Óscar Puente van Transport, kan dat  in niet zo lange tijd werkelijkheid worden. Maandag kondigde hij namelijk plannen aan voor een grondige modernisering van de hogesnelheidslijn tussen de twee steden. Doel: treinen laten rijden met een topsnelheid van 350 kilometer per uur.

Tijdens een ontbijtbijeenkomst in Madrid vertelde Puente dat Spanje niet langer wil afwachten, maar volop inzet op vernieuwing. “We gaan in de aanval,” zei hij. De afgelopen jaren waren lastig voor het spoor, met verschillende pijnlijke incidenten. Nu is het tijd voor een frisse start.

De lijn Madrid-Barcelona, een van de drukste trajecten van het land, krijgt een flinke opknapbeurt. Die gaat naar verwachting drie jaar duren. Dat is vergelijkbaar met de recente modernisering van de verbinding Madrid-Sevilla. Ook daar werden sporen, systemen en beveiliging vernieuwd, zodat treinen er veilig sneller kunnen rijden.

Nieuwe stations en luchthaventreinen

Het plan van minister Puente gaat verder dan alleen sneller rijden. Er komen nieuwe stations aan de rand van de steden, zoals een extra halte in Parla, ten zuiden van Madrid. Ook zullen de verbindingen met de luchthavens Madrid-Barajas en El Prat in Barcelona beter gemaakt worden. Reizigers kunnen in de toekomst dus makkelijker overstappen van vliegtuig naar trein, of andersom.

Het ministerie wil daarmee niet alleen tijd besparen, maar ook de reiservaring verbeteren. Meer comfort, minder gedoe en betere bereikbaarheid moeten ervoor zorgen dat meer mensen kiezen voor de trein.

Concurrentie op het spoor

Op dit moment doen de snelste AVE-treinen er iets meer dan 2,5 uur over om de 621 kilometer tussen Madrid en Barcelona af te leggen. Met de geplande aanpassingen kan die reistijd straks onder de twee uur komen. Daarmee wordt de trein voor veel reizigers een serieus alternatief voor het vliegtuig, zeker op deze populaire route.

Bovendien kan het project de concurrentie op het spoor aanwakkeren. Sinds enkele jaren rijden ook andere aanbieders mee op dit traject, zoals Ouigo en Iryo. Snellere verbindingen kunnen de druk opvoeren en leiden tot scherpere prijzen en betere service.

Goedkoper met de hogesnelheidstrein naar Andalusië door prijzenslag tussen aanbieders