Goedkoper met de hogesnelheidstrein naar Andalusië door prijzenslag tussen aanbieders

Ouigo gaat 10.000 tickets voor slechts één euro aanbieden om snel marktaandeel te veroveren

door admin
Ouigo prijzenslag

De komst van de Franse treinmaatschappij Ouigo naar Andalusië en de liberalisering van de hogesnelheidslijnen naar Cádiz en Huelva markeren het begin van een nieuwe fase in de treinmarkt in Zuid-Spanje. De regio met 8,5 miljoen mensen staat op het punt een van de meest competitieve treinmarkten van Spanje te worden, vergelijkbaar met de drukke routes tussen Madrid en Barcelona of Valencia.

Tot nu toe bedienden Renfe en Iryo de routes tussen Madrid, Sevilla en Granada. Daarbij mikten ze op reizigers die bereid zijn te betalen voor een premium service. Maar met de komst van Ouigo, die tegen het einde van 2024 zijn diensten wil lanceren, lijkt er een prijzenslag aanstaande. Ouigo heeft al toegezegd met scherpe tarieven te komen: vanaf slechts negen euro per ticket. Daarnaast zal de Franse maatschappij naar verwachting 10.000 tickets voor slechts één euro aanbieden om snel marktaandeel te veroveren.

Renfe reageert hierop door zijn Avlo-dienst, de budgetversie van zijn hogesnelheidstrein, te versterken. Vanaf december zullen er acht nieuwe dagelijkse Avlo-treinen rijden op de routes Madrid-Sevilla en Madrid-Málaga. Dat betekent in totaal 5.000 extra zitplaatsen. Hiermee hoopt Renfe zowel het premiumsegment als het budgetsegment van de markt te domineren.

Liberalisering hogesnelheidslijnen naar Cádiz en Huelva

Naast de komst van Ouigo naar Sevilla en Málaga, zullen de hogesnelheidslijnen naar Cádiz en Huelva vanaf 2027 opengesteld worden voor andere aanbieders. Het consortium van ALSA, bekend van de langeafstandsbussen, en EcoRail, een Andalusische speler, heeft al interesse getoond in deze nieuwe verbindingen. Dit betekent dat de concurrentie in Andalusië nog verder zal toenemen, met mogelijk lagere prijzen en een groter aanbod voor reizigers als gevolg.

De huidige marktbewegingen hebben al geleid tot dalingen in ticketprijzen. In het eerste kwartaal van 2024 lagen de prijzen op de routes Madrid-Sevilla en Madrid-Málaga respectievelijk 24,5% en 28% lager dan in dezelfde periode van 2023, toen Renfe nog het monopolie had. Met de komst van Ouigo en de verdere liberalisering in 2027 kunnen reizigers in Andalusië rekenen op nog meer keuzemogelijkheden en betaalbare tarieven.

Lagere prijzen en toename van aantal passagiers

De verwachting is dat de uitbreiding van het aantal aanbieders niet alleen zal leiden tot lagere prijzen, maar ook tot een toename van het aantal passagiers. Met de focus op betaalbare tarieven en hogere bezettingsgraden willen de nieuwe spelers een breed publiek bereiken. Dit betekent dat meer mensen gebruik kunnen maken van het gemak van hogesnelheidstreinen, wat vooral voor de toeristische regio Andalusië grote voordelen zal opleveren.

Lees ook: Ouigo start met goedkope treinkaartjes vanaf 9 euro voor ritten naar Andalusië

Dit wil je misschien ook lezen