Bedwantsen op luchthaven Barajas zorgen voor onrust en overlast

door Elize van LoonElize van Loon
bedwantsenplaag op Barajas

 Op de luchthaven van Madrid-Barajas melden medewerkers dagelijks nieuwe gevallen van bedwantsen (chinches) en beten. Hoewel luchthavenbeheerder AENA ontkent dat er sprake is van een bedwantsenplaag, nemen de problemen toe. Werknemers klagen over gezondheidsklachten door ontsmettingsmaatregelen en gebrekkige communicatie. Ondertussen onderzoekt vakbond ASAE de situatie en roept op tot actie. 

Sinds eind april melden medewerkers van de luchthaven van Madrid dagelijks nieuwe gevallen. Ze delen foto’s van beten en bedwantsen die ze op hun werkplekken aantreffen. Ondanks deze meldingen ontkent luchthavenbeheerder AENA dat er sprake is van een bedwantsenplaag. Alle vastgestelde gevallen komen in een beperkt gebied van de luchthaven voor en worden effectief bestreden.

Toenemend aantal gevallen en gezondheidsklachten

Medewerkers van onder andere de incheckbalies en afhandelingsdiensten geven aan dat het aantal gevallen met de dag toeneemt. “In WhatsApp-groepen van collega’s gaat het nergens anders meer over,” vertelt een werknemer. Sommige medewerkers rapporteren niet alleen beten, maar ook gezondheidsklachten als gevolg van de ontsmettingsmaatregelen. Sinds de behandelingen begonnen, hebben enkele personeelsleden last van hoest en ademhalingsproblemen. Een medewerker is zelfs met ziekteverlof vanwege de effecten van de gebruikte bestrijdingsmiddelen.

Werknemers klagen over communicatie

Het conflict tussen de AENA en de werknemers van de Spaanse luchtvaartbeheerder over het ongedierteprobleem neemt alleen maar verder toe. Terwijl AENA benadrukt dat het gespecialiseerde bestrijdingsbedrijf geen plaag heeft vastgesteld, hebben werknemers dagelijks last van de bedwantsen. Het gebrek aan transparante communicatie en effectieve oplossingen versterkt de frustratie onder het personeel, dat zich steeds minder veilig voelt op de werkvloer.

Geen plaag, wel degelijk problemen

“Sinds die eerste gevallen zijn er tien dagen verstreken en de problemen “zijn toegenomen”. En hoewel AENA zegt dat er geen plaag is, laten ze de balies wel ontsmetten . En wij, de werknemers, hebben daar last van. Er zijn verschillende van ons met hoest en ademhalingsproblemen sinds deze behandelingen begonnen. Er is zelfs iemand met ziekteverlof om deze reden”, vervolgt deze bron.

“We hebben ook gemerkt dat zowel AENA als de luchtvaartmaatschappijen zich soms niet aan de vastgestelde termijn hebben gehouden. Want na het ontsmetten, mag je de balie 12 uur niet gebruiken. Toch hebben we gezien dat sommige balies die periode nog niet hadden doorlopen en al in gebruik waren”.

Mogelijke oorzaken en verspreiding

Volgens bronnen binnen het luchthavenpersoneel heeft de bedwantsenplaag mogelijk te maken met daklozen die regelmatig in de terminals verblijven. Zij slapen onder de incheckbalies en kunnen, zonder dat ze zich hiervan bewust zijn, bijdragen aan de verspreiding van de bedwantsen. “Veel van hen verblijven ‘s nachts in hun tenten tussen matrassen vol bedwantsen, en de volgende dag zijn ze weer hier,” aldus een medewerker.

Daklozen verbannen naar lager niveau

Ook heeft AENA maatregelen genomen tegen de aanwezigheid van daklozen in de terminals.De maatschappij heeft besloten om de daklozen op Barajas 10 meter lager te ”verstoppen, op verdieping 1, na klachten van verschillende luchtvaartmaatschappijen. De daklozen die op het vliegveld overnachten, volgens de laatste schattingen tussen de 300 en 400 mensen, zijn verplaatst naar plekken die minder zichtbaar zijn voor passagiers. Op die plekken hebben de daklozen geen toegang tot de metro-ingangen.

Wat zegt vakbond ASAE?

De vakbond ASAE heeft dit gezondheidsprobleem onder de aandacht gebracht van de gemeente Madrid. De Gemeenschap heeft het op haar beurt “doorgegeven aan het Subdirectoraat-generaal Buitenlandse Gezondheid van het Ministerie van Volksgezondheid om een diagnose van de situatie te stellen om de plaag te identificeren en de nodige stappen te ondernemen”.