Terwijl Spanje steeds nadrukkelijker inzet op duurzame mobiliteit, kiest de gemeente Calpe (Alicante) voor een opvallende koerswijziging. Na een brand in een elektrische dienstauto kondigde burgemeester Ana Sala aan dat de gemeente afscheid neemt van elektrisch rijden. De vijf voertuigen die tot nu toe in gebruik waren bij de gemeente worden vervangen door modellen op benzine, diesel, waterstof — of wat de technische experts adviseren.
Brandincident zet mobiliteitsbeleid op z’n kop
Het incident dat de ommezwaai veroorzaakte, vond plaats op de Avenida de Ifach, pal voor het gemeentehuis. Een elektrische auto die aan het laadpunt hing, begon plotseling te vonken en rook uit te stoten. Binnen enkele minuten stond de wagen volledig in brand. Beelden van de vuurzee verspreidden zich razendsnel via sociale media.
De brandweer was snel ter plaatse en wist de vlammen te blussen, maar de oorzaak van de kortsluiting is nog niet bekend.
“Het was een eenmalig incident,” zei Sala tijdens de raadsvergadering. Toch besloot ze het leasecontract voor de elektrische voertuigen niet te verlengen en over te stappen op andere auto’s. “Of het nu benzine, diesel of groene waterstof moet zijn — dat wat nu in de mode is… ik weet het niet, ik ken het niet en ik begrijp het niet. Dat laat ik aan de experts over,” verklaarde ze, volgens Levante en Cadena Ser.
Een trendbreuk in tijden van verduurzaming
De koerswijziging van Calpe contrasteert scherp met de bredere beweging in Spanje en Europa, waar overheden juist stevig inzetten op elektrische mobiliteit. Met miljardeninvesteringen in laadinfrastructuur, emissievrije stadsdelen en royale subsidies wordt elektrisch rijden actief gestimuleerd. In dat licht komt de beslissing van Calpe opvallend onverwacht — zeker voor een toeristische kustplaats waar duurzaamheid doorgaans als visitekaartje geldt.
Toenemende zorgen in Spanje
Ook elders in Spanje neemt de bezorgdheid over batterijbranden toe. Begin april werd Alcorcón, een voorstad van Madrid, opgeschrikt door een tragisch incident: twee brandweerlieden kwamen om het leven tijdens een bluspoging in een parkeergarage, waar een hybride voertuig in brand was gevlogen. De nasleep van deze tragedie liet niet lang op zich wachten. Verschillende parkeergarages in de hoofdstad besloten uit voorzorg elektrische voertuigen te weren, in een poging de risico’s voor personeel en bezoekers te beperken.
Feiten en perceptie lopen uiteen
Hoewel parkeergarages juridisch gezien het recht hebben om elektrische voertuigen te weren — mits dit duidelijk wordt gecommuniceerd en onderbouwd met veiligheidsargumenten — blijkt uit internationale studies dat de zorgen vaak niet stroken met de feiten. Onderzoek uit de Verenigde Staten en Scandinavië toont aan dat elektrische auto’s niet vaker in brand vliegen dan voertuigen met een verbrandingsmotor, en in sommige gevallen zelfs minder vaak. Ook de Spaanse consumentenorganisatie OCU benadrukt dat benzine- en dieselauto’s in de praktijk aanzienlijk meer brandincidenten veroorzaken.
Toch blijft het imago van elektrische voertuigen hardnekkig negatief. Branden in deze auto’s verlopen doorgaans spectaculairder, zijn technisch lastiger te blussen en krijgen steevast ruime media-aandacht. Die combinatie voedt een beeld van verhoogd risico — een beeld dat niet altijd overeenkomt met de statistische werkelijkheid.
De stille dreiging van batterijbranden
Experts wijzen al langer op de uitdagingen bij branden in elektrische voertuigen. Volgens Xavier Giménez, hoogleraar Milieuchemie aan de Universiteit van Barcelona, schuilt het grootste gevaar in het elektrolyt — een bestanddeel van de batterij dat urenlang kan blijven branden. “Wanneer dit materiaal vlam vat, tast het alle componenten aan en kan het vuur opnieuw oplaaien, zelfs nadat het is geblust,” legt hij uit.
Deze risico’s beperken zich niet tot het wegverkeer. In januari 2023 brak er brand uit op het vrachtschip Fremantle Highway op de Noordzee. Deze brand werd vermoedelijk veroorzaakt door een elektrische auto aan boord. Een jaar eerder zonk het schip Felicity Ace, dat duizenden luxeauto’s vervoerde — waaronder een aanzienlijk aantal elektrische en hybride modellen — na dagenlang in lichterlaaie te hebben gestaan. Beide incidenten onderstrepen de complexiteit van het blussen van batterijbranden, zeker in gesloten of moeilijk bereikbare omgevingen.
Calpe kiest voor voorzichtigheid
Met de recente beslissing trekt Calpe zich terug uit een vorm van mobiliteit die jarenlang werd gezien als een symbool van vooruitgang. Acht jaar lang reden er elektrische dienstvoertuigen door de straten van de kustplaats. Nu worden ze ingeruild, al is nog onduidelijk welke technologie daarvoor in de plaats komt. De beslissing ligt volledig bij de technische experts.
Of andere gemeenten dit voorbeeld zullen volgen, valt nog te bezien. Duidelijk is wel dat de discussie over de veiligheid van elektrische voertuigen volop leeft. Calpe kiest voor voorzichtigheid, maar plaatst zich daarmee midden in een debat dat nog lang niet is uitgewoed.
Files bij laadpalen elektrische auto´s in Spanje