Carrefour opent 100 nieuwe winkels Spanje in 2025. Het Franse supermarktconcern versnelt daarmee zijn uitbreidingsstrategie, gericht op nabijheid en toegankelijkheid. Met deze uitbreiding komt het totaal aantal Carrefour-winkels in Spanje eind dit jaar boven de 1.600 uit.
Kleine winkels centraal in groeiplan
Van de geplande openingen zal 95 procent bestaan uit winkels van het type Carrefour Express. Deze compacte buurtwinkels, meestal in franchisevorm, passen binnen de strategie om dichter bij de klant te staan. Carrefour telt momenteel al ruim 1.094 Express-vestigingen in Spanje.
In de eerste helft van 2025 zijn al 46 nieuwe winkels geopend. Enkele daarvan bevinden zich op toeristische hotspots, zoals de Puerta del Sol in Madrid, op campings en in historische stadsgebouwen. Ook in populaire toeristische hotspots als Benidorm en Torremolinos is de Carrefour Express Market inmiddels niet meer weg te denken.
Geen nieuwe hypermarkten
Carrefour zal geen nieuwe hypermarkten openen. De bestaande 204 hypermarkten blijven operationeel, maar zijn niet het speerpunt van de huidige groeistrategie van de supermarktketen. Wel groeit de discountformule Supeco gestaag door, met inmiddels 69 vestigingen. Supeco is Carrefour’s antwoord op prijsvechters als Mercadona, Lidl en Aldi. De formule combineert de lage prijzen van een discounter met elementen van een groothandel.
Werkgelegenheid en investeringen
De uitbreiding van Carrefour levert naar schatting 700 nieuwe banen op in 2025. Sinds 2019 heeft Carrefour al meer dan €150 miljoen geïnvesteerd in uitbreidingen. De keten heeft sindsdien 691 nieuwe winkels geopend, goed voor circa 3.500 arbeidsplaatsen.
Versterking door overnames
De groei van Carrefour valt deels toe aan overnames. In 2024 nam Carrefour 47 Supercor-winkels over van El Corte Inglés. Die worden nu geleidelijk omgevormd tot Express-, Market- of Supeco-vestigingen in regio’s zoals Madrid, Andalusië en Catalonië. Carrefour verkent daarnaast de overname van ketens als Uvesco (BM Supermercados) en Hiperdino.
Met het huidige groeitempo verstevigt Carrefour zijn positie op de Spaanse markt en speelt het in op veranderende consumentengewoonten en de vraag naar winkels dichtbij huis.
Bronnen: CincoDías, ElConfidencial
Pas op voor supermarktaanbiedingen die je juist geld kosten