Het vliegveld Málaga-Costa del Sol, het vierde drukste vliegveld van Spanje met meer dan 22 miljoen passagiers in 2023, verkeert in ernstige problemen door een gebrek aan investeringen en personeel. Daarom groeit de onvrede over de ‘derdewereldtoestand’ waarin de luchthaven zich met enige regelmaat bevindt.
De tekortkomingen leiden tot lange wachttijden, chaotische toestanden bij de uitgang en frustratie onder reizigers. De ervaren toerismespecialist Nacho Puig, met meer dan 11 jaar ervaring bij Traveltool, uitte zijn frustratie op LinkedIn over de slechte staat van de luchthaven.
Wachtrijen en chaos
Een van de grootste klachten is het gebrek aan voldoende paspoortcontroles. Puig beschrijft hoe hij tijdens zijn bezoek maar één functionerende paspoortcontrole aantrof. Dat leidde tot lange rijen “op een smalle, ijzeren ramp die naar beneden leidt.” Na het passeren van de douane moest Puig nog eens “een uur wachten op zijn bagage bij de lopende band,” wat de ervaring voor veel reizigers uiterst frustrerend maakt.
Bij het verlaten van de luchthaven werd de situatie er niet beter op. Volgens Puig stond er bij de uitgang “een menigte mensen met borden voor privévervoer,” waardoor het moeilijk was normaal door de terminal te lopen. De chaotische taferelen benadrukken de ontoereikende infrastructuur van een luchthaven die worstelt met de toename van reizigers.
Problemen met het openbaar vervoer
Naast de problemen in de terminal, richtte Puig ook kritiek op Renfe, de nationale spoorwegmaatschappij. Hij merkte op dat er “eindeloze rijen” zijn van toeristen bij de kaartautomaten die niet snappen hoe het contactloze betalingssysteem voor treinkaartjes werkt. Dat maakt dat veel reizigers voor de automaat in de rij staan, terwijl ze met een simpele debit- of creditcard langs het toegangspoortje kunnen gaan.
‘Onhoudbare situatie’
Puig benadrukt dat de huidige situatie onhoudbaar is en dat het vliegveld op het punt staat zijn maximale capaciteit en efficiëntie te overschrijden. Hij roept op tot een grondige herziening van het toeristische model dat Málaga wil aanbieden. “Als de belangrijkste infrastructuur van de stad zo slecht functioneert, zullen we te maken krijgen met toenemende ontevredenheid onder toeristen en een daling in de kwaliteit ervan,” waarschuwde hij.
Voorspelde capaciteit al ruimschoots overschreden
De luchthaven Málaga-Costa del Sol werd recent nog fors uitgebreid met de inhuldiging van Terminal 3 in 2010 en de opening van een tweede landingsbaan in 2012. Deze uitbreidingen vergrootten de capaciteit van de luchthaven tot 27 miljoen passagiers per jaar. Echter, het aantal werkelijke passagiers dat in de afgelopen jaren, met name na de pandemie, Málaga per vliegtuig aandeed, heeft alle overwachtingen overtroffen. In 2023 ontving de luchthaven 22,3 miljoen passagiers. Dit jaar tot en met juni is het aantal passagiers met liefst 1,6 miljoen passagiers gestegen ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar. In totaal passeerden in zes maanden tijd meer dan 14 miljoen reizigers de luchthaven.
Het ergste is dat de investeringen die op de luchthaven worden overwogen, gebaseerd zijn op de voorspelling van de evolutie van de passagiers in het Airport Regulation Document dat geldig is tot 2026. Daarin voorspelt men dat 2026 zal sluiten met 20,7 miljoen passagiers en 150.810 operaties. Cijfers die in 2023 al ruimschoots werden overschreden. Daar komt dan het personeelstekort nog eens bij.
Lees ook: Dringende uitbreiding van de vliegvelden Alicante en Valencia nodig