De regels voor handbagage in 2025 voor als je naar Spanje vliegt

door Else BeekmanElse Beekman
handbageregels

Bij het plannen van een reis is de keuze voor de juiste handbagage cruciaal. Iedere luchtvaartmaatschappij heeft specifieke regels voor de afmetingen en het gewicht van bagage. Soms veranderen ze ook opeens de regels, zoals recent Transavia deed. Onvoorbereid zijn kan leiden tot onverwachte kosten en ongemakken bij het inchecken.

Hier is een overzicht van de belangrijkste regels voor handbagage in 2025 bij Ryanair, Iberia, Vueling, EasyJet, Transavia en Air Europa.

Ryanair: compact of bijbetalen

Bij Ryanair mag je gratis een kleine tas meenemen van maximaal 40 x 20 x 25 cm. Wil je een grotere handbagage, zoals een koffer van 55 x 40 x 20 cm en tot 10 kg meenemen aan boord, dan moet je hiervoor betalen via de “Priority”-optie. Let op: als je koffer groter of zwaarder is dan toegestaan, wordt deze in het ruim geplaatst tegen een tarief van €70-€75.

Iberia: iets meer ruimte

Iberia biedt reizigers iets meer ruimte. Je mag een persoonlijke tas meenemen van 40 x 30 x 15 cm en daarnaast een koffer van 56 x 40 x 25 cm en tot 10 kg. Overschrijd je deze limieten, dan variëren de extra kosten van €50 tot €150.

Vueling: vergelijkbaar met Ryanair

Bij Vueling zijn de regels vergelijkbaar met die van Ryanair. Gratis handbagage mag maximaal 40 x 20 x 30 cm zijn en onder de stoel voor je passen. Wil je een extra koffer meenemen van maximaal 55 x 40 x 20 cm en 10 kg, dan moet je hiervoor betalen. Overschrijd je de limieten, dan kunnen de kosten oplopen tot €140 en wordt de koffer in het ruim geplaatst.

Transavia: flexibele keuze

Transavia hanteert sinds kort een vernieuwd handbagagebeleid. Passagiers mogen gratis een klein stuk handbagage meenemen van maximaal 40 x 30 x 20 cm, dat onder de stoel voor hen moet passen. Grotere bagage, zoals een trolley van maximaal 55 x 35 x 25 cm en een totaalgewicht van 10 kg (inclusief het kleine stuk), kan worden bijgeboekt vanaf €10 per enkele reis. Bij het boeken van deze optie krijgen reizigers ook prioriteit bij het instappen. Voldoet je cabinebagage niet aan de regels dan betaal je daar bij de gate €65 voor bij de gate en wordt deze alsnog in het ruim geplaatst.

Air Europa: striktere lineaire limieten

Bij Air Europa gelden lineaire limieten voor handbagage. Een persoonlijke tas mag maximaal 40 x 30 x 15 cm zijn. De grotere handbagage mag niet groter zijn dan 115 cm in totaal (bijvoorbeeld 55 x 35 x 25 cm) en tot 10 kg wegen. Ook hier geldt dat overschrijding van de regels leidt tot extra kosten.

EasyJet: flexibel met gewicht

EasyJet hanteert een iets ander systeem. Je mag gratis een kleine tas meenemen van 45 x 36 x 20 cm, inclusief handvatten en wielen, met een maximaal gewicht van 15 kg. Wil je een grotere tas meenemen, dan mag deze maximaal 56 x 45 x 25 cm en eveneens 15 kg zijn. Hiervoor dien je te betalen of in het bezit te zijn van een easyJet Plus-lidmaatschap of een FLEXI-tarief. Deze grotere tas moet in de bagagevakken boven de stoelen passen. Bij overschrijding worden extra kosten in rekening gebracht.

EU werkt aan vereenvoudiging van handbagageregels

Om een einde te maken aan de wirwar aan verschillende regels omtrent handbagage werkt de Europese Unie aan een standaardisering ervan. Daarmee wil het reizen binnen de EU eenvoudiger en efficiënter  maken. Een van de voorstellen is om een uniforme maat van 55 x 40 x 20 cm en een maximaal gewicht van 10 kg voor handbagage in te voeren, aangevuld met een klein persoonlijk item.

Wat vloeistoffen betreft, blijft de regel dat deze in containers van maximaal 100 milliliter moeten worden vervoerd. Daarbij moeten ze zijn verpakt in een transparante, afsluitbare plastic zak van maximaal 1 liter. Sommige luchthavens met moderne CT-scanners, zoals Madrid, Barcelona, Hamburg en London City, maken uitzonderingen op deze regel. De EU legt ook nadruk op transparantie in kosten voor handbagage om consumenten te beschermen. Deze veranderingen zijn bedoeld om verwarring te verminderen en de reiservaring te verbeteren, vooral bij overstappen.

Nog niet uit onderhandelingsfase

De standaardisering van handbagageregels binnen de EU is echter nog niet volledig geïmplementeerd omdat de EU-autoriteiten en luchtvaartmaatschappijen er nog over aan het onderhandelen zijn. Totdat de implementatie volledig is, blijven de huidige maatschappij-specifieke regels van kracht. De aanpassingstijd voor luchthavens en luchtvaartmaatschappijen kan nog enige tijd in beslag nemen.