Een dertienjarige jongen is donderdag om het leven gekomen bij een tragisch ongeluk met een elektrische step. Het ongeluk, waarbij ook zijn vriendje van dezelfde leeftijd gewond raakte, gebeurde in de Andalusische plaats El Saucejo, in de provincie Sevilla. De jongen botste met het elektrische voertuigje tegen een geparkeerde auto en raakte daarbij zwaargewond.
Volgens de Guardia Civil is de belangrijkste hypothese dat de bestuurder van de elektrische step afgeleid was of even niet oplette, waarna hij tegen een auto botste die langs de kant van de weg geparkeerd stond.
Direct nadat het ongeluk gebeurde rond 19.20 uur belden vrschillende mensen alarmnummer 112. De jongen lag bewusteloos op de grond na de botsing. Hulpdiensten en politie kwamen snel ter plaatse. De zwaargewonde jongen overleed kort na aankomst in het ziekenhuis van Osuna.
Onderzoek naar snelheid en helmgebruik
Het team Verkeersongevallenanalyse van de Guardia Civil in Utrera onderzoekt de precieze omstandigheden van het ongeval. Er wordt onder meer gekeken naar de snelheid waarmee de jongens op de geparkeerde auto zijn gebotst en of de jongens een helm droegen. Over de toestand van de gewonde bijrijder zijn vooralsnog geen details bekendgemaakt.
Barcelona voert strengere regels in voor elektrische steps en fietsen
Toename ongelukken met elektrische steps
Het aantal ongevallen met elektrische steps – in Spanje bekend als VMP’s (vehículos de movilidad personal) – is de afgelopen jaren flink toegenomen. In 2024 zijn er in totaal 396 incidenten met elektrische steps geregistreerd volgens een onderzoek uit april 2025 van de Fundación Mapfre. Dat is een stijging van 23% ten opzichte van het jaar ervoor.
Vooral het aantal dodelijke slachtoffers is zorgwekkend. Liefst 16 mensen vonden in 2024 de dood tijdens het gebruik van een elektrische step. Dat is het hoogste aantal in tien jaar tijd. Dertien daarvan overleden binnen de bebouwde kom, drie op wegen buiten de stad. In 2023 lag dit aantal nog op negen.
Huidige regels voor elektrische steps (VMP’s) in Spanje
Bij het analyseren van het tragische ongeval is het relevant om te weten welke regels momenteel gelden voor VMP’s (vehículos de movilidad personal) in Spanje:
- Definitie en status
Een elektrische step valt onder de categorie VMP als hij een ontwerp‑snelheid heeft tussen 6 en 25 km/h, elektrisch aangedreven is, en ontworpen is voor één persoon. - Snelheidslimiet en waar rijden
De maximumsnelheid is 25 km/h in stedelijke omgevingen.
VMP’s mogen niet op stoepen, voetgangerszones, stedelijke tunnels, snelwegen, autowegen of interstedelijke wegen rijden.
Waar een lokale verordening ontbreekt, mogen VMP’s op de reguliere rijbanen binnen de stad rijden. - Één persoon per voertuig
Meerijden is verboden. Slechts één bestuurder per VMP is toegestaan. - Gedragsregels tijdens rijden
Gebruik van mobiele telefoon of oortjes is niet toegestaan.
Alcohol- en druggebruik is verboden, net als bij andere voertuigen. - Helm en verzekering
Nationale wetgeving schrijft nog niet universeel het gebruik van helm voor, maar in veel steden geldt deze verplichting al via lokale verordeningen.
Verzekering is op nationaal niveau (nog) niet verplicht, maar in bepaalde gemeenten wél. - Minimumleeftijd
Sommige lokale verordeningen stellen een minimumleeftijd, bijvoorbeeld 15 of 16 jaar, maar dit verschilt per locatie.
Strengere regels op komst
Vanwege de risico’s en het groeiende aantal ongelukken, worden de regels voor gebruikers van patinetes vanaf volgend jaar aangescherpt. Waarschijnlijk wordt het dragen van een helm verplicht voor alle gebruikers en hetzelfde geldt voor een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering. Steeds meer Spaanse steden nemen daarnaast maatregelen tegen de verhuur van elektrische steps, onder andere vanwege de overlast en gevaarlijke situaties die ze kunnen veroorzaken in het verkeer.
Elektrische steps verboden in alle treinen in Spanje