De Spaanse verkeersdienst DGT gaat strenger controleren op rijgewoontes die de veiligheid van verkeersdeelnemers in gevaar brengen. Soms gaat het om gewoontes waarbij je je misschien niet een bewust bent van de gevaren. Lees hier om welke gewoontes het gaat.
Veel van deze handelingen kunnen ernstige gevolgen hebben, zowel voor de veiligheid van de overtreder als voor andere bestuurders en voetgangers. Goed dus om alert te zijn, want deze slechte rijgewoontes leiden elk jaar tot talloze verkeersongevallen en slachtoffers.
Dit zijn enkele van de meest voorkomende slechte rijgewoontes waarop de DGT strenger gaat controleren.
Mobiele telefoons gebruiken achter het stuur
Een op de vijf mensen geeft toe een mobiele telefoon te gebruiken, zonder handsfree, tijdens het rijden. Dit gedrag leidt de bestuurder af., Daardoor komt de verkeersveiligheid ernstig in gevaar. Mobiel bellen achter het stuur is de hoofdoorzaak van 30% van de dodelijke ongevallen op de Spaanse wegen. Maar niet alleen mobiel bellen, maar ook eten of drinken tijdens het rijden leidt af en zorgt voor risicovolle situaties.
Geen gordel om
Hoewel veiligheidsgordels in Spanje al sinds 1975 verplicht zijn, blijft het nodig om veel bestuurders te herinneren aan de verplichting om ze te dragen. DGT meldt dat er 139 mensen op de weg omgekomen zijn omdat ze hun veiligheidsgordel niet droegen. De kans om te overlijden bij een verkeersongeval is 77% lager met de gordel om.
Niet of verkeerd richting aangeven
Een andere belangrijke oorzaak van ongelukken achter het stuur is het niet of verkeerd gebruiken van de richtingaanwijzers.
Links blijven rijden
Veel bestuurders blijven op de linker- of middelste rijstrook rijden zonder in te halen. Met deze houding hinderen ze het verkeer en veroorzaken ze risicovolle situaties voor zichzelf en andere bestuurders.
Met één hand sturen
Over het algemeen zijn meer ervaren bestuurders eerder geneigd om met een hand te sturen. Ze steken daarbij vaak een elleboog uit het raam. Volgens DGT is het aan te raden om het stuur met beide handen vast te houden “in een 10:10 positie met de klok mee”.
De koppeling te veel intrappen voor het remmen
Het intrappen van de koppeling lang voordat je bij een stopbord of rood licht bent, zorgt ervoor dat de remmen van de auto sneller slijten. Een tip: rem geleidelijk en schakel geleidelijk terug, zodat je remt op de motor.
Overmatig en abrupt remmen
Veel bestuurders remmen te hard, bijvoorbeeld in een bocht. Hierdoor kan de auto slippen en loop je de kans controle te verliezen. Daarom raden experts aan om de remmen zachtjes in te trappen en je voet op te tillen als je merkt dat het antiblokkeerremsysteem ABS in actie komt.
Wisselen van rijstrook
Zeker bij files wisselen bestuurders vaak van rijstrook. Daarmee hinderen ze andere weggebruikers, remmen ze onnodig en veroorzaken botsingen tussen voertuigen. De DGT adviseert eerst in de binnenspiegel te kijken, dan de richtingaanwijzer aan te geven en vervolgens in te voegen.
Doorrijden bij voetgangersoversteekplaatsen
In 2022 waren er “11.500 ongevallen met voetgangers op stadswegen, waarbij 213 mensen om het leven kwamen en meer dan 1.400 mensen met ernstige verwondingen in het ziekenhuis werden opgenomen”. Parkeer niet op zebrapaden, en nader de voetgangersoversteekplaatsen met gepaste snelheid om op tijd te kunnen reageren.
Geen veilige afstand houden
Een van de gevaarlijkste rijpraktijen in het rijtje: geen afstand houden. In 2023 waren er volgens de DGT “117 doden bij kop-staartbotsingen en meervoudige botsingen op wegen”. Experts adviseren een afstand van minstens “2 seconden vanaf een vast punt op de weg”.
Onnodig toeteren
DGT gaat ook strenger controleren op overmatig claxonneren. Dit veroorzaakt ongemak en nervositeit bij andere bestuurders. Daarnaast is het gebruik van geluidssignalen op een ongemotiveerde of overdreven manier verboden, volgens artikel 110 van het Spaanse Algemeen verkeersreglement.
Lees ook: Spaanse politie waarschuwt voor fraude via sms rond verkeersboetes