Spanje beschikt over specifieke voordelen om duurzame vliegtuigbrandstof te produceren. Dit potentieel draagt niet alleen bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot maar is tegelijkertijd een boost voor de nationale economie met honderdduizenden nieuwe banen.
Volgens een onderzoek dat adviesbureau PwC uitvoerde in opdracht van de Spaanse oliemaatschappij Cepsa kunnen er tot het jaar 2050 liefst 32 SAF-fabrieken (Sustainable Aviation Fuel) worden gebouwd. Ondanks dat de kosten van SAF drie keer zo hoog zijn als die van fossiele brandstof is het gebruik van de duurzame variant een belangrijke stap in de goede richting. Spaanse luchtvaartmaatschappijen als Iberia en Vueling benadrukken het voordeel dat de transitie naar SAF geen veranderingen van de bestaande vliegtuigvloot vereist.
Overheidssteun onmisbaar
Om de industrie voor duurzame vliegtuigbrandstof op gang te krijgen is er flinke steun nodig van de Spaanse overheid. Die moet naast een forse investering voor een regelgevend beleid en een gunstig investeringsklimaat zorgen. Denk daarbij aan publiek-private samenwerkingen en financiële stimulansen voor de productie. PwC schat in dat met de ontwikkeling van de SAF-industrie een totale investering is gemoeid van ruim 22 miljard euro.
Luchtvaartmaatschappijen moeten volgens de Europese regelgeving in 2025 minimaal 2,5 procent SAF gebruiken, een percentage dat oploopt tot 6 procent in 2030 en tot zelfs 70 procent in 2050. Zonder gerichte overheidssteun voor de SAF-productie blijft de huidige capaciteit in Spanje achter vergeleken met die van een aantal andere landen en zal er straks onvoldoende duurzame brandstof beschikbaar zijn voor de Spaanse luchtvaartindustrie.
De uitstoot van een vliegtuig dat duurzame brandstof gebruikt stoot zeker 75 procent minder CO2 uit dan een vliegtuig dat kerosine gebruikt. Er bestaan twee soorten duurzame vliegtuigbrandstof: Bio SAF, gemaakt van duurzame bronnen als bos- en landbouwafval en synthetische SAF. Laatstgenoemde variant wordt geproduceerd door middel van een chemisch proces dat CO2 omzet in synthetische kerosine.
Waarom SAF-productie in Spanje
Spanje heeft vergeleken met andere landen een aantal specifieke voordelen voor de ontwikkeling van een SAF-industrie. Zo beschikt het land over grote hoeveelheden biomassa en afvalstoffen die kunnen worden gebruikt voor de SAF-productie.
Daarbij is er volop toegang tot hernieuwbare energiebronnen zoals zon en wind voor de productie van groene waterstof, een belangrijke grondstof voor SAF. De sterke infrastructuur voor hernieuwbare energie geeft Spanje een concurrentievoordeel omdat het SAF kan produceren met een lagere CO2-afdruk. Bovendien is Spanje door de natuurlijke hulpbronnen en technologische capaciteit minder afhankelijk van energie-import en kan het zelfs duurzame energie gaan exporteren. Door de gunstige geografische ligging heeft Spanje de mogelijkheid om de Europese landen die de SAF-productie nog niet volledig hebben ontwikkeld van duurzame vliegtuigbrandstof te voorzien.
Daarnaast heeft Spanje grote oliemaatschappijen als Repsol en Cespa die ervaring hebben met brandstofproductie. Deze raffinaderijen kunnen worden aangepast om SAF te produceren. Via het al bestaande uitgebreide netwerk voor brandstofdistributie kan deze vervolgens eenvoudig naar de Spaanse luchthavens worden vervoerd.