De afgelopen jaren leek de inflatie af te nemen, maar niet op de plek waar miljoenen huishoudens het voelen: in de supermarkten. Je denkt er slim boodschappen te doen: dezelfde producten, vaak huismerken, dezelfde prijs. Maar wie goed kijkt, ziet dat er iets verandert. Niet op de kassabon, maar in de verpakking. Welkom in de wereld van ‘baratoflación’.
In Nederland en België is het fenomeen bekend als krimpflatie of beknibbelflatie. Het is een stille vorm van inflatie die vooral populaire Spaanse supermarkten zoals Mercadona steeds vaker toepassen.
Wat is het precies?
Baratoflación is een samentrekking van ‘barato’ (goedkoop) en ‘inflación’ (inflatie). Het betekent dat producten hun prijs behouden, maar minder inhoud bevatten. De prijs per kilo stijgt, maar dat zie je alleen als je goed oplet. Mensen met een laag budget hebben het meeste last van deze truc, omdat zij afhankelijk zijn van basisproducten en huismerken — precies de categorieën waar de stille prijsstijging het sterkst toeslaat.
Mercadona past de truc slim toe
Mercadona is een van de supermarkten waar deze trend duidelijk zichtbaar is. Volgens de nieuwssite Xataka voelen vooral klanten van Mercadona de baratoflación bij basisproducten als olijfolie, tonijn, yoghurt, schoonmaakmiddelen en koekjes. De producten lijken nog altijd ‘betaalbaar’, terwijl je in feite meer betaalt per eenheid. Sommige basisproducten bij Mercadona zijn in korte tijd tot wel 37% duurder geworden, ondanks dat ze in goedkopere verpakkingen of versies worden aangeboden.
Huismerken steeds populairder in Spanje
Tegelijkertijd groeit de populariteit van huismerken in Spanje. Inmiddels bestaat 51% van het Spaanse winkelmandje uit huismerkproducten. Voor 74% van de consumenten is ‘waar voor je geld’ de belangrijkste reden om voor deze merken te kiezen. Gemiddeld geven Spaanse huishoudens jaarlijks ruim €1.200 uit aan huismerken. Dat is een stijging van 7% ten opzichte van vorig jaar.
Minder A-merken zichtbaar in de schappen
Supermarkten spelen hierop in. Zij bieden minder A-merken aan en plaatsen hun eigen merken prominenter in de schappen. Mercadona is hierin koploper, met een sterk eigen merkassortiment dat inspeelt op prijsbewuste klanten. Huismerken blijven een goed alternatief voor de consument— zolang je alert blijft op wat je ervoor terugkrijgt.
De tip? Kijk naar prijs per kilo of liter
De tip is om altijd op de inhoud te letten en te kijken naar de prijs per kilo of liter. Die geeft een eerlijker beeld. Wees ook alert op subtiele veranderingen. Een nieuwe verpakking of vorm kan er dan wel flitsender uitzien maar minder inhoud hebben.
Dit doet Mercadona spectaculair anders dan concurrentie