De bijeenkomst markeert een cruciale week voor de ontwikkeling van de Andalusische Groene Waterstofdeal van Cepsa. Door de overvloedige aanwezigheid van zon en wind kan waterstof in Spanje op een kostenefficiënte manier worden geproduceerd. Het Nederlandse kabinet heeft als doel gesteld dat Nederlandse havens een belangrijke rol gaan spelen in de distributie van waterstof in Noordwest-Europa. Eerder dit jaar zijn er afspraken gemaakt met Spanje om de samenwerking op dit gebied te intensiveren.
Minister Jetten ook aanwezig
Woensdag stond een bezoek aan de grootste waterstoffabriek van Europa op het programma. Minister Jetten van Klimaat en Energie en vertegenwoordigers van Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen zijn samen met de koningen naar de fabriek gereisd.
De koning benadrukte dat ook Nederland kan profiteren van deze fabriek. Het gezelschap bracht tevens een bezoek aan een onderzoekscentrum voor waterstof. Morgen zal de koning de Zuid-Spaanse havenstad Algeciras bezoeken. Nog dit jaar wordt verwacht dat het eerste schip met Spaanse vloeibare waterstof in Rotterdam zal aankomen.
Project van Cepsa
De aanwezigheid van de koningen is een hoogwaardige steunbetuiging aan het project van Cepsa om een maritieme waterstofcorridor tot stand te brengen tussen Campo de Gibraltar en Rotterdam. Tijdens de bijeenkomst zullen verschillende overeenkomsten met multinationals worden ondertekend om het initiatief te starten.
Naast de koningen zullen ook vertegenwoordigers van de Spaanse regering en de regio Andalusië aanwezig zijn, waaronder vicepremier en minister van Ecologische Transitie en Demografische Uitdagingen, Teresa Ribera, en de president van de regio Andalusië, Juanma Moreno. De CEO van Cepsa, Maarten Wetselaar, zal het bedrijf vertegenwoordigen.
Export van groene waterstof naar Rotterdam
Cepsa kondigde echter in oktober vorig jaar al aan plannen te hebben om groene waterstof, geproduceerd in hun Energy Park in San Roque (Cádiz), te exporteren naar Rotterdam via energiedragers zoals ammoniak of methanol. Het transport zal plaatsvinden via grote schepen om de goederen niet door Frankrijk te hoeven vervoeren en eventuele obstakels in het Europese waterstofnetwerk te vermijden. Het is de bedoeling dat de waterstofroute in 2027 operationeel is.