De maar korte ceremonie had tot doel aandacht van investeerders te trekken. Tijdens dit bezoek legde de delegatie kontakten met potentiële investeerders, vertegenwoordigers van de media en leden van de touristensector.
Als argumenten voor deze promotie werden de “320 dagen Zon, 27 kilometer kustlijn, de grote hoeveelheid golfplaatsen, uitstekende hotels en restaurants met veel Michelin sterren” genoemd, alsmede de aanwezigheid van een oud stadscentrum.
Onvergetelijke stad
Omdat Marbella een “onvergetelijke stad” wordt genoemd, mocht op één van de supergrote beeldschermen van New York’s Times Square het bewijs worden geleverd door een omstreeks 30 minuten durende promotie-film te vertonen. Naar eerst nu blijkt, heeft deze aktie de nodige vraagtekens opgeroepen.
De kritiek richt zich er vooral op, dat sommige stranden er na de recente winter-stormen nog steeds beschadigd uitzien, dat er in Marbella voor de beter-gesitueerde bezoeker maar weinig kwaliteit wordt geboden en er door het gemeentebestuur te weinig wordt gedaan om de effekten van de huidige economische crisis voor het toerisme te verzachten.
Veel middenstanders dreigen het loodje te leggen door gebrek aan faciliteiten en kredieten. Men vraagt zich daarom af, of men niet een verkeerde klok hoorde luiden…