Toezegging minister: in 2027 reis je snel en zonder overstap van Almería naar Frankrijk

Línea de Alta Velocidad verbindt Almería met Catalonië

door Elize van LoonElize van Loon
Mediterrane Corridor

De Spaanse minister van Transport en Duurzame Mobiliteit, Óscar Puente, heeft aangekondigd dat de Mediterrane Corridor in 2027 volledig operationeel zal zijn. Dan kun je met via de hogesnelheidstrein van Almería naar de Franse grens reizen zonder overstap in Madrid.

Tijdens een congres van de Valenciaanse PSOE benadrukte Puente de vooruitgang aan de Línea de Alta Velocidad, LAV, onder de regering van Pedro Sánchez. Ook riep hij op om de huidige inspanningen niet te belemmeren en bekritiseerde degenen die onder de vorige PP-regering geen actie ondernamen.

Investeringen sinds 2018

Volgens Puente bevond 60% van de corridor zich in 2018 in fase nul, terwijl nu 100% in aanbouw of in een bouwproject is. In 2024 werd 1,28 miljard euro aanbesteed in de infrastructuur, met in totaal 7,4 miljard euro aan aanbestedingen sinds 2018. Sinds juni 2018 heeft de Spaanse regering via ADIF, de beheerder van spoorweginfrastructuren, voor meer dan 7,2 miljard euro aan acties aanbesteed, met een record van 1,4 miljard euro via 65 contracten in 2024.

Voor 2024 is 1,28 miljard euro uitgetrokken voor de uitvoering van de corridor, de prioritaire as tussen de Franse grens en het zuidoosten van Spanje. Dat is 33% meer dan in 2023. Voor de hogesnelheidslijn (LAV) tussen Almería en Murcia is de grootste investeringsinspanning gedaan, met 384,3 miljoen euro tot november. De prognose is dat dit meer dan 400 miljoen euro zal zijn tegen het einde van het jaar.

Investeringsinspanningen en prognoses

Met de LAV-route, inclusief integratiewerken in Almería, Lorca en Murcia, ging de afgelopen twaalf maanden een gemiddelde wekelijkse investering van 7,6 miljoen euro gemoeid. Het totale budget voor het traject van 200 kilometer bedraagt bijna 2 miljard euro, volgens het ministerie. Dit is verdeeld over vier voltooide trajecten en tien trajecten in aanbouw. Er komen vier passagiersstations in Almería, Vera, Lorca en Murcia.

Aanbestedingen en infrastructuur

De aanbestedingen betreffen onder andere bouwprojecten,  treinbeveiligingssystemen, verkeersmanagement, vaste telecommunicatie en energievoorziening voor de lijn Murcia-Almería en die van Pulpí-Águilas, met een totale waarde van meer dan 254 miljoen euro.

Staat van de baanvakken in Almería

De beheerder van de spoorweginfrastructuur benadrukt dat de lijn Murcia-Almería strategisch is binnen de mediterrane corridor en een investering van 3,5 miljard euro vergt. Drie van de acht trajecten in Almería zijn voltooid, en de laatste twee trajecten Lorca-Pulpí en de tweede fase van spoorwegintegratie in Almería zijn minder ver ontwikkeld, maar vorderen snel.

Essentiële schakel voor passagiers- en goederentransport

De Mediterrane corridor zal de verbinding tussen Andalusië, Murcia, Valencia en Catalonië aanzienlijk verbeteren en dient als een essentiële schakel voor zowel passagiers-als goederentransport. Het project zal bijdragen aan economische ontwikkeling en duurzaamheid in de regio’s.

“Onze motivatie is genoeg om vooruitgang te brengen naar elke hoek van het land,” zei Puente, die net deze week ook de aanbesteding aankondigde voor de complete AVE-lijn die Sevilla met Huelva verbindt in slechts 25 minuten.

Dit vind je misschien ook interessant: Spanjes eigen Orient Express: reis vol luxe en nostalgie