Meer Spanjaarden kiezen voor elektrische auto’s

door Else BeekmanElse Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
Meer Spanjaarden kiezen voor elektrische auto's

Registraties van volledig elektrische en plug-in hybride auto’s stegen met 53,3% in oktober in Spanje. Ze bereikten 10.320 eenheden, goed voor 13,2% van de totale autoverkopen. Over het hele jaar gezien namen registraties van geëlektrificeerde auto’s toe met 47,1%. De verkoop van volledig elektrische auto’s steeg in oktober zelfs met 92,9%, en over het jaar met 72,9%.

Spanje blijft achter

Volgens het eReadiness 2023 rapport van PwC blijft Spanje achter. Met een score van 2,2 op de schaal van 5 is de markt voor elektrische mobiliteit minder ontwikkeld. Dit ondanks dat het land relatief veel subsidies verstrekt voor aankoop van duurzamere voertuigen. Spanje loopt daarmee relatief gelijk met Italië, Verenigde Arabische Emiraten, Japan, Polen en Australië. Dit in tegenstelling tot Hong Kong, Noorwegen en China. 

Ondanks vele subsidies en incentives, is het systeem inefficiënt. Door de bureaucratie komt de steun vaak pas lang na aankoop en is meestal gekoppeld aan belastingvermindering. Een andere overweging is het aantal beschikbare laadpalen. In sommige gebieden zijn die zo goed als afwezig, waardoor het niet loont om daar een 100% elektrische auto te rijden. Wil je weten waar bij jou in de buurt laadpalen zijn, dan is dit een handige website, ingedeeld per provincie.

Profiel eco-koper

Een hoog inkomen en openbaar ontwerp zijn sleutelfactoren voor de trage ontwikkeling van de elektrische automarkt in Spanje. Eigenaren van elektrische auto’s zijn vaak stadsbewoners, 43 jaar oud met privéparkeergelegenheid en een jaarlijks bruto inkomen van 91.000 euro.

Gebruik en subsidies

86% van elektrische autobezitters gebruikt hun wagen gemiddeld 4,4 dagen per week voor woon-werkverkeer. 62% heeft gebruik gemaakt van overheidssteun bij aankoop.

Toekomstige kopers

Toekomstige kopers zijn geïnteresseerd, maar huidige eigenaren ervaren problemen zoals lange laadtijden, het eerder genoemde gebrek aan openbare laadpunten en beperkte actieradius. 32% blijft sceptisch over elektrische voertuigen.

Lees ook: Dit zijn de plaatsen in Spanje met een lage emissiezone