OCU Spanje klaagt vijf autoverhuurders aan om misleiding

Bedrijven schenden structureel de rechten van consumenten

door Else BeekmanElse Beekman
Vijf autoverhuurbedrijven krijgen klacht van OCU voor misleiding

Veel mensen vliegen naar hun vakantiebestemming en huren daar een auto. Met het hoogseizoen om de hoek waarschuwt OCU nu voor het onnodig risico dat zij daarbij lopen op misleiding en onredelijk hoge kosten. De consumentenorganisatie heeft vijf grote autoverhuurbedrijven aangeklaagd wegens structurele schendingen van consumentenrechten.

De OCU heeft haar klacht ingediend bij het Spaanse ministerie van Consumentenzaken. De bedrijven die daarin centraal staan zijn Centauro, Europcar, Goldcar, Hertz en Sixt. Volgens de consumentenorganisatie houden deze bedrijven tijdens de online reservering belangrijke informatie achter. Zo krijgen klanten pas vlak voor vertrek de volledige huurvoorwaarden te zien, vaak pas bij de sleuteloverdracht. Dit maakt het volgens de OCU onmogelijk om vooraf een weloverwogen keuze te maken.

Pas op voor deze misleidende praktijken bij autohuur in Spanje

Daarnaast vindt de OCU het aanbod van verzekeringen niet transparant. Meestal wordt standaard de duurste “premium dekking” geselecteerd. Een basisverzekering is nauwelijks te vinden. Ook ontbreekt vaak duidelijke uitleg over brandstofkosten, borgbedragen en toeslagen, bijvoorbeeld als je de auto op het vliegveld ophaalt.

Schimmige kosten en onredelijke eisen

Een andere klacht is dat consumenten verplicht persoonlijke gegevens moeten afgeven nog vóór zij weten wat een huur precies inhoudt. “Deze praktijk schendt de regels voor gegevensbescherming,” benadrukt de OCU.

De organisatie hekelt bovendien allerlei verborgen kosten, zoals hoge tarieven voor een extra bestuurder, kinderzitjes of sneeuwkettingen. Ook de administratiekosten bij boetes zouden volgens de OCU buitensporig zijn.

Het grootste probleem ligt echter bij de schadeclaims. Volgens de OCU leggen verhuurders regelmatig achteraf schadeclaims op zonder bewijs. Klanten zouden opdraaien voor beschadigingen die niet zichtbaar zijn of al aanwezig waren. Reparatiekosten zouden op basis van kunstmatig hoge tarieven worden berekend. Verder draaien klanten vaak achteraf nog onterecht op voor schoonmaakkosten. Aangezien consumenten bij het huren van een auto verplicht zijn hun credit card gegevens achter te laten, kan daar soms achteraf geld van afgeschreven worden.

Oproep tot ingrijpen

De OCU wil dat de overheid een grondig onderzoek instelt en sancties overweegt tegen de bedrijven. De organisatie adviseert mensen die auto’s huren om altijd foto’s van het voertuig (zowel van het interieur als de buitenkant) te maken bij ophalen en inleveren en om alle voorwaarden zorgvuldig te lezen.

Wie denkt onterecht te zijn belast, kan gratis juridisch advies krijgen via de OCU.

Waarschuwing Nederlandse Consumentenbond

In juli vorig jaar publiceerde inspanje.nl al de waarschuwing van de Consumentenbond voor de misleidende praktijken die ze vaststelden bij veel autoverhuurders. Het advies was gebaseerd op duizenden online reviews en klachten. Op basis van die klachten kwam de bond met de volgende tips:

  1. Huur een auto vol/vol en zonder eigen risico
  2. Leg schade goed vast bij het ophalen van je huurauto
  3. Bewaar (een foto van) de tankbon
  4. Vraag bij het inleveren van de huurauto om een vrijwaringsbewijs dat de auto schadevrij is en de tank vol.

De Consumentenbond had goede ervaringen met de bedrijven Alamo en Enterprise.

Britse consumentenorganisatie legt ‘criminele verkooptactieken’ Goldcar vast