De strategie van de bedrijven bestaat uit het verhogen van de prijs van de gecontracteerde stroom en het adverteren met aantrekkelijkere prijzen voor de klant.
Daarom heeft OCU de Nationale Commissie voor Markten en Mededinging en het Ministerie voor Ecologische Transitie en de Demografische Uitdaging opgeroepen om bedrijven te dwingen volledig transparant te zijn. Daarbij moeten alle componenten van de tarieven op een eenvoudige en begrijpelijke manier worden weergegeven..
De bedrijven verhogen prijzen van gecontracteerde stroom
Daarnaast kondigen energieleveranciers aantrekkelijkere prijzen aan voor de verbruikte energie. Daardoor denken klanten dat ze minder betalen voor elektriciteit terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is, of in ieder geval niet zoveel als ze denken.
Voor de OCU is deze verhoging van de prijs van de gecontracteerde stroom in plaats van de prijs van de verbruikte energie een valstrik voor consumenten. Bedrijven profiteren van het feit dat het vaste deel van de rekening minder zichtbaar is.
Het is moeilijker om tarieven te vergelijken door het gebruik van verschillende eenheden (dag-, maand- of jaarprijs) afhankelijk van het bedrijf of het formaat.
De OCU hekelt het feit dat deze strategie er ook op gericht is om bedrijven vaste inkomsten per klant te garanderen. Bovendien ontmoedigen ze gebruikers om minder energie van het net te verbruiken, door middel van efficiëntiemaatregelen of de installatie van zonnepanelen.
OCU roept op tot oplossingen
De OCU heeft een klacht ingediend bij de CNMC en het Ministerie voor Ecologische Transitie en de Demografische Uitdaging. De organisatie roept leveranciers op om volledig transparant te zijn en om eenvoudige en begrijpelijke tarieven te tonen. Zonder toeslagen toe te voegen aan de vaste looptijd van het tarief. Als ze dat wel doen, moeten ze dit duidelijk aangeven.
Reclame-uitingen moeten aan alle onderdelen evenveel aandacht schenken. Dat zijn bijvoorbeeld vaste termijn, variabele termijn, sociale bonusfinanciering of een andere maandelijkse vergoeding die ze toepassen. Ook moeten alle bedrijven ze uitdrukken in dezelfde meeteenheid (per dag, per maand of per jaar).
Tips van OCU
Om niet in deze commerciële valstrikken te trappen, geeft de OCU gebruikers de volgende tips. Controleer of de gecontracteerde stroom aangepast is aan de behoeften en vergelijk alle aspecten van de tarieven. Bijvoorbeeld de prijs van stroom op verschillende tijdstippen en de prijs van verbruikte kWh op verschillende tijdstippen van de dag.