Onderzeese spoortunnel tussen Spanje en Marokko lijkt dichterbij te komen

door Else BeekmanElse Beekman
Gibraltar, tunnel, onderzeese tunnel

De Spaanse minister van Transport, Óscar Puente, verwacht vooruitgang te boeken in de ontwikkeling van de infrastructuur die Spanje zal verbinden met de andere kant van de Middellandse Zee. Hij sprak in Marokko over onder andere de spoortunnel onder de straat van Gibraltar.

De Spaanse minister van Transport en Duurzame Mobiliteit, Óscar Puente, is naar Marokko afgereisd. In Rabat sprak hij over infrastructuur- en transportprojecten. Hij liet zijn Marokkaanse ambtgenoten, de minister van Transport en Logistiek, Mohammed Abdeljalil, en de minister van Infrastructuur en Water, Nizar Baraka, dat Spaanse bedrijven geïnteresseerd zijn in deelname aan projecten die Marokko ontwikkelt. Hij sprak in het bijzonder over het hogesnelheidsnetwerk in Marokko en de plannen voor de onderzeese spoortunnel tussen beide landen.

Hogesnelheidstreinen

Puente toonde allereerst interesse van Spanje om deel te nemen aan de uitbreiding van het hogesnelheidsnetwerk in Marokko. Hij verwees naar het feit dat Marokko het eerste Afrikaanse land was dat dit netwerk lanceerde (met de lijn Tanger-Casablanca). Maar ook naar de aanbesteding van de Marokkaanse staatsspoorwegmaatschappij (ONCF) voor de bouw van 168 treinen. Hiervoor heeft het Spaanse bedrijf Talgo een offerte  ingediend. Het gaat om een totale kostprijs van 16.000 miljoen dirham (1.4 miljard euro).

“Spanje wil graag een belangrijke rol spelen in dit project. We zijn een toonaangevend land op het gebied van spoorwegen. Onze hogesnelheidslijn is erg belangrijk omdat we het eerste land ter wereld zijn in hogesnelheidsverbindingen per inwoner en het tweede in kilometers na China”, benadrukte Puente. Hij heeft vertrouwen in de kansen van Spanje om dit project toegewezen te krijgen. “We zijn buren, we geloven dat Spanje hier een zeer belangrijke rol kan spelen”, zei hij.

In gesprek over tunnel onder zee

Daarnaast heeft Óscar Puente ook gesproken over de vooruitgang van de bouw van een onderzeese spoortunnel tussen beide landen. Deze tunnel zal Spanje met Marokko verbinden via de Straat van Gibraltar. De minister zei maandag dat er binnenkort een datum zal worden vastgesteld voor een bijeenkomst om verdere vooruitgang te boeken met het nodige onderzoek voor deze ontwikkeling.

Puente zei tegen de pers na een ontmoeting met zijn Marokkaanse collega Mohammed Abdeljalil in Rabat dat hij wacht op een “zo snel mogelijke” ontmoeting tussen een Spaans en een Marokkaans bedrijf. Dit project dateert al uit 1989. Het voorzag aanvankelijk in de bouw van een brug die Europa met Afrika zou verbinden. Halverwege de jaren negentig werd dit idee verworpen en vervangen door het idee van een spoortunnel. Die is vergelijkbaar met de tunnel onder het Kanaal, dat Frankrijk van Groot-Brittannië scheidt.

Het oorspronkelijke project ging uit van de bouw van een dubbele onderzeese spoortunnel van 38,7 kilometer met een tussenliggende dienstgang. Daarvan zou  27,7 kilometer op een diepte van 100 meter onder de zeebodem lopen.

Dit vind je misschien ook interessant: Kunstmatige regen: kan Spanje van Marokko leren bij droogtebestrijding?