In 2022 kwam winkelketen Action, de van oorsprong Nederlandse supermarktketen, voor het eerst naar Spanje. De eerste winkel ging open in Girona. Daarna volgden meer winkels in Catalonië, omdat het grenst aan Frankrijk. Zo kon men gebruik maken van de bestaande infrastructuur van de vestigingen in Frankrijk
Sindsdien zijn er in totaal 30 winkels in Spanje geopend. De meeste winkels liggen aan de Middellandse Zeekust en in de regio Madrid. Daar heeft Action het afgelopen jaar zes winkels geopend. In de stad Madrid en in de steden Alcalá de Henares, Torrejón, Alcorcón en Fuenlabrada. Een totaal overzicht van de winkels vind je hier. De kaart geeft ook aan waar nog winkels geopend worden.
Wat maakt deze winkelketen zo succesvol?
Een van de belangrijkste redenen voor het succes van deze keten zijn de lage prijzen, met een assortiment van meer dan 6.000 verschillende producten. Een groot deel daarvan kost minder dan 2 euro. Wat het winkelend publiek bovendien aanspreekt, is dat twee derde van het assortiment voortdurend verandert. Iedere week komen er 150 nieuwe artikelen in de schappen.
De winkelketen biedt op dit moment meer dan 350 merken en 70 huismerken, verdeeld over de categorieën decoratie, doe-het-zelf, speelgoed en entertainment, kantoorbenodigdheden en vrije tijd, multimedia, huishoudelijke artikelen, tuin en buiten, was en schoonmaak, huisdieren, sport, kleding en lingerie.
Met al deze artikelen en wisselingen in het assortiment gebruikt Action veel verpakkingsmateriaal. Maar, de keten zet zich in voor het verminderen ervan en heeft oog voor duurzaamheid.
De keten is ontstaan in 1993
De Action werd in 1993 in Nederland opgericht door Gerard Deen en Rob Wagemaker. Later kwam daar Boris Deen bij. In 2002 was de keten al uitgegroeid tot 94 winkels en in 2012 waren dat er al meer dan 300. Action heeft inmiddels 2779 filialen door heel Europa. Action is daarmee uitgegroeid tot de snelst groeiende non-food discountketen in Europa.