PP wil verhoging luchthaventarieven in Spanje stoppen om platteland te beschermen

door Judith Goeree
Landend vliegtuig

De Partido Popular (PP) waarschuwt dat de geplande verhoging van de luchthaventarieven door luchthavenbeheerder AENA in 2026 de bereikbaarheid van plattelandsregio’s in Spanje ernstig in gevaar brengt. Volgens de partij dreigt de maatregel regionale vliegvelden leeg te trekken en daarmee hele gebieden verder te isoleren.

Tarieven omhoog ondanks recordwinst AENA

AENA kondigde eerder dit jaar aan de tarieven in 2026 met 6,5 procent te verhogen. Dat is de grootste stijging in meer dan tien jaar. De aankondiging kwam kort na de bekendmaking van een recordwinst van 1,93 miljard euro in 2024. Voor de PP is dat onacceptabel: een staatsbedrijf met zulke winsten zou volgens de partij juist moeten investeren in bereikbaarheid, in plaats van de kosten voor passagiers en luchtvaartmaatschappijen te verhogen.

Economische impact op regio’s

Vooral het zogenoemde España despoblada – dunbevolkte regio’s die al kampen met bevolkingskrimp – zou zwaar getroffen worden. Hogere tarieven leiden volgens het PP tot duurdere tickets en minder verbindingen. Daarmee neemt het risico toe dat luchtvaartmaatschappijen kleine luchthavens links laten liggen. Voor bewoners en bedrijven betekent dit niet alleen een verlies aan mobiliteit, maar ook een rem op economische ontwikkeling en toerisme.

Ryanair neemt drastische maatregelen

Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft inmiddels aangekondigd dat het meer dan één miljoen stoelen in Spanje zal schrappen voor het winterseizoen 2025–2026. De maatschappij sluit haar basis in Santiago de Compostela en stopt alle vluchten naar Tenerife Norte en Vigo. Ook luchthavens in Asturië, Cantabrië (Santander), Aragón (Zaragoza), Baskenland (Vitoria) en op de Canarische Eilanden worden getroffen. Volgens Ryanair zijn de tarieven “excessief” en remmen ze de groei van regionale luchtvaart.

Kritiek op beleid van Puente

De PP richt haar kritiek ook op minister van Transport, Óscar Puente. Zijn plannen om met financiële prikkels luchtverbindingen te behouden, zouden volgens de partij niet werken. Ondanks deze stimuleringsmaatregelen vallen routes weg en vermindert de connectiviteit. De PP spreekt daarom van een beleid dat “de plattelandsvliegvelden leeg achterlaat”.

Voorstel van het PP

De partij stelt drie maatregelen voor:

  • Het bevriezen van de geplande tariefsverhoging voor 2026.
  • Onderhandelingen met luchtvaartmaatschappijen over een nieuw tariefkader binnen DORA III (2027–2031). Dit is het volgende vijfjarenplan (Documento de Regulación Aeroportuaria) waarmee de overheid de tarieven, investeringen en kwaliteitsdoelen van AENA vastlegt. Het bepaalt dus hoe duur vliegen wordt en hoeveel er geïnvesteerd wordt in de luchthavens.
  • Een nieuw stimuleringsplan, opgesteld in overleg met de luchtvaartsector, om de continuïteit van verbindingen met dunbevolkte regio’s te waarborgen.

Breder belang

Het debat rond AENA raakt aan een fundamentele vraag: hoe blijft het Spaanse platteland leefbaar en bereikbaar in een tijd van centralisatie en krimp? Voor veel provincies zijn vliegverbindingen cruciaal voor toerisme, banen en investeringen. Maar ook de sociale cohesie staat onder druk: bewoners van perifere gebieden dreigen de aansluiting met stedelijke centra en internationale bestemmingen te verliezen.

Grote illegale luchthavenparking ontdekt in Málaga