Vier grote budgetluchtvaartmaatschappijen in Spanje, Ryanair, Vueling, Volotea en easyJet, gaan in beroep tegen een boete van het ministerie van Consumentenzaken. De boete van 150 miljoen euro werd opgelegd vanwege het in rekening brengen van handbagagekosten.
Eind mei maakte Consumentenzaken bekend dat het deze forse boete had opgelegd aan de vier luchtvaartmaatschappijen. Naast de kosten voor handbagage, worden drie andere praktijken als onrechtmatig beschouwd: het in rekening brengen van kosten voor stoelreservering wanneer men reist met afhankelijke personen (zoals mensen met een handicap en kleine kinderen), het verbod op contante betaling bij het kopen van tickets op luchthavens, en het gebrek aan transparantie in de contractuele informatie over prijzen. Deze laatste twee praktijken maken het moeilijk om aanbiedingen te vergelijken. Consumentenzaken heeft deze overtredingen geclassificeerd als ernstige inbreuken.
Reactie van de luchtvaartmaatschappijen
Ryanair heeft de hoogste boete ontvangen, naar verluidt meer dan 100 miljoen euro, volgens de consumentenorganisatie Facua-Consumidores en Acción, die de klacht had ingediend. Ryanair heeft aangegeven dat de juridische strijd om deze kosten te verdedigen “lang” zal zijn. De luchtvaartindustrie stelt dat deze commerciële praktijken volledig legaal zijn en worden ondersteund door de Europese Verordening 1008/2008, die in alle lidstaten moet worden nageleefd. Daarnaast zijn er verschillende gerechtelijke uitspraken die deze praktijken ondersteunen.
Proces
Na het indienen van de beroepen heeft Consumentenzaken drie maanden de tijd om te reageren. Indien de beroepen worden afgewezen, kunnen de luchtvaartmaatschappijen naar de rechtbank stappen, wat de uiteindelijke beslissing aanzienlijk kan vertragen.
‘Niets is gratis’
De luchtvaartmaatschappijen hebben gewaarschuwd dat, de luchtvaartmaatschappijen deze kosten zullen blijven aanrekenen totdat er een definitieve gerechtelijke uitspraak is. Dit ondanks dat sommige consumentenorganisaties passagiers hebben aangemoedigd om niet te betalen voor deze diensten of zelfs wegen hebben uitgelegd om deze kosten terug te vorderen. De branchevereniging van de luchtvaartmaatschappijen ALA benadrukt dat zelfs in het geval van een negatieve uitspraak, het spreken over de “gratis” verstrekking van deze diensten misleidend zou zijn. Voorzitter Javier Gándara verklaarde tijdens een algemene vergadering in juni dat de luchtvaartindustrie in haar beste jaren een netto winstmarge van slechts 3% behaalde en dat niets echt gratis is in deze sector.
Economische impact
De luchtvaartmaatschappijen betogen dat als Spanje eenzijdig zou besluiten om het in rekening brengen van extra kosten voor handbagage te verbieden, dit zou betekenen dat bijna 50 miljoen reizigers moeten betalen voor andere diensten die ze niet nodig hebben. Dit zou een aanzienlijke invloed hebben op de vraag en de economie van het land.