De socialistische PSOE en radicaal-linkse partij Sumar hebben in het Spaans Congres een akkoord bereikt om binnenlandse vluchten te beperken. Het gaat daarbij om routes van minder dan twee en een half uur, waarvoor een alternatief per trein bestaat.
Voorwaarde is dat de vluchten niet verbonden zijn met hub-luchthavens die aansluiten op internationale routes. En dat de maatregel geen nadelige gevolgen heeft voor het toerisme.
Binnenlandse vluchten van maximaal twee en half uur
In de aanvankelijke formulering van Sumar, de partij van Yolanda Díaz, werd opgeroepen tot het bestuderen van een vermindering van het aantal vluchten. Het bereikte akkoord gaat verder en spoort de regering al aan om dit te doen. Aan de andere kant gaat het om minder binnenlandse vluchten dan Sumar voorstelde. In het oorspronkelijke voorstel ging het om vluchten van maximaal drie uur. Nu blijft het bij vluchten – met een alternatief per trein – van maximaal twee en half uur.
Analyse Europese Commissie
Ook zijn de partijen PSOE en Sumar overeengekomen om de richtlijn die wordt opgesteld in het kader van de Europese Commissie te analyseren. Deze gaat over de belasting van energieproducten en Europese initiatieven met betrekking tot de beperking van privéjetvluchten.
Geen gevolgen voor toerisme
De overeenkomst is er gekomen, maar de PSOE stelde wel voorwaarden. Allereerst mag de beperking op korte vluchten geen negatieve invloed op het toerisme. Ten tweede moet er de garantie zijn dat er een spoorwegnet is “dat de taak aankan”.
PP en Vox wijzen maatregel minder binnenlandse vluchten af
Zowel de ultrarechtse partij Vox als de conservatieve Partido Popular hebben hun de maatregel afgewezen. De PP beschouwt het initiatief als ineffectief. Want deze maatregel met beperkte binnenlandse vluchten zou, volgens berekeningen, slechts een vermindering van de uitstoot met 0,06% betekenen.
Vox heeft kritiek op Sumar omdat de partij het voorstel presenteerde zonder de economische impact ervan te berekenen. “Barbaars” noemde de partijvoorzitter het, om een belasting op kerosine voor te stellen. Want dit zou een vermindering van 4,5 miljoen toeristen per jaar kunnen betekenen.
Ten slotte heeft ook Junts erop aangedrongen dat de vermindering van het aantal binnenlandse vluchten doorgaat. Volgens Junts kan dit “door het aanbod en de kwaliteit van het bestaande spoorwegaanbod en het benodigde aanbod te analyseren”.
Daarnaast willen de separatisten ook de deblokkering van het ‘Single European Sky’-initiatief bevorderen. Dit zien zij ook als maatregel met een “grote impact” op de vermindering van de uitstoot van de commerciële luchtvaart.