Het is een van de vele kersttradities: tijdens de feestdagen gaan veel Spanjaarden op bezoek bij familie of vrienden. Maar de reis ernaartoe gaat vaak gepaard met spanning en stress. Daarom komt hogesnelheidstreinoperator Ouigo deze decembermaand met een opvallend initiatief. De maatschappij zet op een aantal hogesnelheidstreinen psychologen in. Zij geven reizigers tips om tijdens de reis te ontspannen.
De feestdagen brengen niet alleen gezelligheid, maar soms ook zorgen met zich mee. Uit een enquête van onderzoeksbureau IPSOS Digital blijkt dat zeven op de tien Spanjaarden zich mentaal voorbereiden op de reis. Van de ondervraagden voelt 44% nostalgie, 37% noemt hoge uitgaven als bron van spanning, 39% mist dierbaren en 11% ervaart vooral stress.
Psychologen spreken zelfs van het “Syndroom van de terugkeer naar huis met Kerst”. Het is een mix van emoties die ontstaat als mensen hun vertrouwde omgeving verlaten en geconfronteerd worden met herinneringen, verwachtingen en sociale verplichtingen. Daar heeft spoorwegmaatschappij Ouigo iets op gevonden.
Psychologen voor een prettige reis
De aanbieder van treinreizen wil de reiservaring aangenamer maken. Psychologen aan boord van de hogesnelheidstreinen van Ougo geven de reizigers praktische adviezen. Denk aan eenvoudige ademhalingsoefeningen, tips om gesprekken luchtiger te houden of manieren om de reis zelf als rustmoment te gebruiken.
Dit is onofficieel het mooiste kerstdorp van Spanje
Drukke routes
De psychologen zijn te vinden op de belangrijkste hogesnelheidsroutes van Ouigo in Spanje. Dat zijn de verbindingen tussen Madrid en Barcelona, Madrid en Valencia. Maar ook op routes naar steden als Zaragoza, Alicante, Albacete, Cuenca, Valladolid, Segovia en Tarragona stappen de psychologen aan boord. Juist op deze drukke lijnen, waar veel mensen rond de feestdagen gebruik van maken, wil Ouigo de reis wat lichter en aangenamer maken.
Onderscheidend idee
Met deze service biedt Ouigo meer dan alleen snelheid en prijs. De maatschappij positioneert zich als een toegankelijke en klantgerichte aanbieder die oog heeft voor de emotionele kant van reizen en het welzijn van de passagiers.