Renfe verliest terrein op Spaans spoor door komst Ouigo en Iryo

door Else BeekmanElse Beekman
AVE Renfe hogesnelheidslijn

In 2023 bleef Renfe de leider in hogesnelheidstreinen in Spanje. Desondanks verloor het Spaanse spoorwegbedrijf terrein door de opkomst van concurrenten Ouigo en Iryo. Volgens de laatste gegevens van de concurrentiewaakhond CNMC verloor Renfe meer dan 10 procent op alle trajecten met concurrentie vergeleken met 2022.

Iryo verwierf tussen de 20% en 25% marktaandeel op bijna alle trajecten, behalve op de route Madrid-Alicante, waar het slechts 5% bereikte. Ouigo had een stabiel marktaandeel tussen de 18% en 23% op de drie trajecten waar het actief is. Deze concurrentie zorgde ervoor dat hogesnelheidstreinen een recordaantal reizigers vervoerden. In 2023 waren dat er meer dan 32,4 miljoen, een stijging van 37% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Prijsdaling

De toegenomen concurrentie leidde ook tot een aanzienlijke daling van de prijzen voor treinkaartjes. In het eerste kwartaal van 2024 daalden de tarieven met 24% tot 28% op routes waar in dezelfde periode van het vorige jaar geen concurrentie was. Deze prijsverlagingen hebben de winstgevendheid van sommige operators negatief beïnvloed. Renfe en Iryo hebben kritiek geuit op Ouigo voor het aanmoedigen van deze prijzenslag, die verliezen veroorzaakt voor beide bedrijven. Raül Blanco van Renfe, benadrukte onlangs dat “het niet eeuwig mogelijk is om geld te verliezen; er moet ook aan de middellange en lange termijn worden gedacht.”

Groei in reizigers en treinvoorkeur

Door de toegenomen concurrentie en lagere prijzen is het aantal treinreizigers met 37% op jaarbasis gestegen, en de voorkeur voor de trein boven het vliegtuig is toegenomen. In alle trajecten, behalve Madrid-Málaga, steeg het marktaandeel van de trein ten opzichte van het vliegtuig tot gemiddeld 85%.

Lees ook: Goedkopere treinkaartjes in Spanje door prijzenoorlog Renfe, Ouigo en Iryo