Goed nieuws voor wie met de trein door Spanje wil reizen: De commerciële strijd tussen de spoorwegmaatschappijen Renfe, Ouigo en Iryo blijft de prijzen van treintickets drukken. Lange afstandsreizen met de trein door Spanje worden zodoende goedkoper. De prijzenoorlog ontstond na de liberalisering van de spoorwegsector in Spanje.
Volgens het laatste rapport van de Nationale Commissie voor Markten en Mededinging (CNMC), zijn de prijzen voor treinreizen in trajecten zonder eerdere concurrentie in het eerste kwartaal van 2024 met 24% tot 28% gedaald ten opzichte van het jaar ervoor.
Trajecten met aanzienlijke prijsdalingen
Trajecten die de grootste prijsdalingen laten zien, zijn onder andere Madrid-Málaga, met een daling van 28%, en Madrid-Alicante, met een daling van 27,6%. Ook de trajecten Madrid-Sevilla (-24,5%) en Madrid-Valencia (-9,4%) hebben significante prijsdalingen gekend. Echter, passagiers die van Madrid naar Barcelona reizen, betalen 5,2% meer voor hun tickets.
Lees ook: Low-cost treindienst Iryo bereikt meer dan 10 miljoen passagiers
De CNMC vermeldt dat het mogelijk was om tussen Madrid en Valencia te reizen voor 27 euro. Voor het traject van Madrid naar Alicante betaalden reizigers 36 euro. Naar Barcelona kon men 51 euro. Tot slot naar Sevilla voor 48 euro en naar Málaga voor 44 euro.
Toename van passagiers
De daling van de prijzen wordt niet alleen toegeschreven aan de voortdurende promoties van de opererende maatschappijen, maar ook aan de exponentiële toename van het aantal passagiers op trajecten die vorig jaar nog geen concurrentie hadden. Vooral de route Madrid-Alicante zag een toename van 62% in het aantal passagiers, gevolgd door de trajecten Madrid-Sevilla, Madrid-Málaga en Madrid-Granada, die bijna 50% groei in passagiersaantallen lieten zien.
Groei van hogesnelheidstreinen
In totaal bereikten de hogesnelheidstreinen meer dan 8,5 miljoen reizigers in het eerste kwartaal van 2024, wat een stijging van 27% betekent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ondanks de toenemende concurrentie blijft Renfe de markt domineren met marktaandelen variërend van 46% tot 73% van de reizigers. Iryo behaalde marktaandelen van 24% tot 28% op de meeste trajecten, behalve op het traject Madrid-Alicante. Ouigo behield ongeveer 25% van de marktaandelen op de routes naar Levante en 17% op de route Madrid-Barcelona.
Lees ook: Goedkope treinroutes van Ouigo door Spanje uitgebreid
Lagere prijzen en betere kwaliteit
De aanhoudende concurrentiestrijd heeft niet alleen geleid tot lagere prijzen, maar ook tot verbeteringen in de dienstverlening. Passagiers profiteren van betere tarieven en een breder scala aan opties. De concurrentie tussen Renfe, Ouigo en Iryo dwingt de maatschappijen om voortdurend hun aanbiedingen te verbeteren. Dat resulteert in een win-winsituatie voor de reizigers.